[SKRIVA] Hjälp önskas! Följebrev till bokmanus...

  • From: Torbjörn Wester <wester@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 25 May 2010 08:06:59 +0200

Nu ska jag, för första gången i mitt liv, sända ett bokmanus för bedömning
till förlag.
Även om man tycker att ?manuset ska tala för sig självt?, så kommer man inte
ifrån att följebrevet är mycket viktigt.

Kommentarer önskas!

Vad är bra? Vad är dåligt? Hur kan det förbättras?

(Allt ryms på en A4-sida, vilket jag tror är en psykologisk fördel. Text
inom enkla hakparenteser är kursiv stil; dubbla hakparenteser anger fetstil,
tredubbla hakparenteser är understruket. Formateringen av dokumenthuvudet
blir lite tokig i ren-text-format.)

Mvh.
Torbjörn

____

     [[Torbjörn Wester]]                         Bokmanusets längd: drygt
80 000 ord
     Östermalmsvägen 63e                    Titel: [[Fåglar, kattkräk och så
kallade människor]]
     612 41 Finspång                             Genre:
Spänningsroman/Thriller

       Tfn arb. 0122-816 32 alt. 070-366 44 59. E-post:
wester@xxxxxxxxxxxxxxxx
____

Hej!

Jag heter Torbjörn Wester och är 30 år. Här kommer mitt bokmanus för
bedömning.

För närvarande läser jag kulturjournalistik vid Örebro universitet och
frilansar som journalist/skribent för några tidskrifter. (Se gärna mer på
www.skrivfrilans.se.)

När det gäller skönlitterärt skrivande har några av mina noveller
publicerats i samband med att jag vunnit novelltävlingar. Min senaste
framgång var finalplatsen i ?den stora? novelltävlingen Umeå 2014, där mitt
bidrag valdes ut bland 1227 noveller som en av 40 noveller som lästes av
hela juryn.

Manuset har varit på lektörsläsning hos Ann Ljungberg (www.ordenrunt.se).
Glädjande nog skrev hon att manuset var ?det bästa jag läst på länge, både
språkligt och innehållsmässigt?.

Boken är den första i en planerad serie på fyra fristående böcker, som i
spänningsromanens form behandlar olika filosofiska frågor. Bokens tema
kretsar kring frågan: Vad är egentligen en ond människa?

Under kontorstid nås jag bäst på mitt arbetstelefonnummer. Om ni ej önskar
utge manuset behöver det inte sändas åter.

[[[En kort presentation av handlingen:]]]
[Det är en berättelse om en mans kärlek till sin familj, och om hur långt
han är redo att gå för att skydda dem han älskar.]

[Kan människor delas in i goda och onda, änglar och demoner, eller befinner
vi oss alla ohjälpligt i en gråzon däremellan? Vad kan få en helt normal
människa att begå fasansfulla övergrepp? Hur långt skulle du gå för att
skydda dina närmaste?]

Den värsta dagen i Omar Tahranovs liv började med en plump anmärkning om
hans mustasch och slutade med att han värvades av säkerhetspolisen.

Staden där Omar och hans familj bor ligger ett stycke utanför Tasjkent i
Centralasien och styrs med järnhand av borgmästaren. Missnöjet sjuder hos en
befolkning som trycks ner och förnedras. Det är sannerligen helt fel
tillfälle att börja arbeta för säkerhetspolisen, men Omar har inget val.

Kampen mellan en maktfullkomlig stadsledning och en förtryckt befolkning
tvingar varje invånare i staden att välja sida. Mitt i det kaos som utspelar
sig är Omar fast besluten att skydda sin familj ? sin hustru Fatima och
deras sex månader gamla dotter Ismeralda. För varje dag som går blir det
allt tydligare att den annalkande katastrofen hotar att utplåna allt de
håller kärt.

Även stadens övriga invånare, var och en med sin egen agenda, kämpar för att
bringa ordning i tillvaron. Varför vägrar rikemanssonen Amir att äta något
annat än bröd och grönsaker? Vilken mörk hemlighet från det förflutna plågar
den gamle mannen? Och kommer Grigory att förgöra sin mor, eller blir det
istället tvärtom?

Med vänliga hälsningar,
[signatur]