[SKRIVA] Hitchcocks "film utan klipp" är full av klipp

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 05 Feb 2015 06:24:17 +0100

Alfred Hitchcock var själv inte nöjd med sin experimentella thriller "Rope"
(1948), ursprungligen en teaterpjäs som han filmatiserade ganska rakt av.
Hitchcocks främsta idé till filmen var att minska antalet klipp till ett
minimum och dölja de klipp som ändå måste göras, exempelvis genom att en rygg
döljer kameran under någon sekund. Intrycket skulle bli att filmen var tagen i
en enda lång tagning med rörlig kamera som smyger runt likt en oinbjuden gäst i
de rum där handlingen utspelar sig.

Personligen tycker jag att "Rope" är en av Hitchcocks tråkigaste filmer -- och
Hitchcock är min favoritregissör. Fascinationen för de långa tagningarna
försvinner efter fem-tio minuter, och kvar har man en statisk och pratig film
med iögonenfallande stelt skådespeleri (eftersom skådespelarna behövde vara på
helspänn bara för att inte göra något fel, så att tio minuters tagningar gick
om intet). Numera kan filmskapare foga samman korta tagningar genom
datoranimering och få fram inte bara extremt långa kontinuerliga scener, utan
också extremt avancerade kameraåkningar. Det fungerar briljant i förrförra
årets "Gravity", där de kontinuerliga tagningarna också har en vettig estetisk
funktion: att skapa samma känsla av svävande tyngdlöshet som Sandra Bullock
befinner sig i.

När man läst exempelvis Francois Truffauts intervjubok "Hitchcock om Hitchcock"
vet man att Hitch själv påstod att hela "Rope" ger intryck av att sakna klipp.
Jag märkte redan första gången jag såg den som tonåring att det inte riktigt
stämmer. Där fanns ett uppenbart jumpcut mot slutet när mordet avslöjas för
Cary Grant. Och när jag såg om filmen häromåret såg jag till min häpnad att ett
liknande klipp finns redan strax efter förtexterna. Jag googlade nu på detta
och blev varse att av filmens tio klipp är bara fem dolda. Lika många är
vanliga, "hårda" klipp från en vinkel till en annan:
http://www.slate.com/blogs/browbeat/2013/10/08/rope_alfred_hitchcock_movie_has_10_cuts_or_edits_see_them_all_video.html

Klippen är oförskämt uppenbara när de påpekas, ändå lägger man knappt märke
till dem när man ser filmen -- lika lite som man är medveten om samma klipp i
"vanliga" filmer. Det blir som ett trolleritrick som dessutom förstärkts av
illusionisten Hitchcocks egna påståenden om filmen: alla klipp är dolda!

Jag tycker fortfarande att "Rope" är en knappt ens medioker film, men som
experiment finns det nyttiga saker att lära sig här. Det ligger
vittnespsykologin nära: människor ser ofta inte vad de ser, utan vad de tror
sig se.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).