[SKRIVA] Re: Historiska romaner

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 28 Mar 2011 17:18:14 +0200

(Råkade trycka iväg inlägget innan det var klart. Men jag fortsätter där jag
slutade. --AE)

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
Problemet med den perioden, ungefär vid Romarrikets undergång (iaf det som
kallas Västrom) är att den var väldigt kaotisk. När Rom gick ned blev det
mindre av ordnat administration som kunde lämna dokumentation efter sig (och
dessutom var det en krigisk tid med all röra det innebar). Gammal kunskap
försvann (t ex romarnas utmärkta cement, den grekiska elden, Herons ångsnurra
och mekanik, de grekiska filosoferna, som iofs till stor del räddades av
araberna, osv).

Fast själv tycker jag sådana där tekniska beskrivningar kan vara rätt kul.

Jan Guillou brukar säga "historia finns inte, den skapas" (vilket han då själv
sysslat med i Arn-böckerna). Och det är ju klart, men jag håller inte med helt:
Det är ju så att i den faktiska, fysiska verkligheten är det saker som *har
hänt* (= historia). Det är möjligt att vi långt senare har oklara spår efter
vad som hänt och inte riktigt vet vad som är sant. Men det hindrar inte att
vissa utsagor om vad som *har hänt* måste vara sanna, och vissa andra utsagor
måste vara osanna. Så i grunden måste historia finnas, men vår kunskap om den
kan vara osäker.

"Mjukporr" är väl en rätt sen term. Men det som kallas mjukporr nu var vanlig
porr en gång och förbjudet att publicera i Sverige fram till så där 1970 (då
den ordningsstadgan ändrades), utom då om det var nudist- och soldyrkarmagasin
som Alan Alda drägglar över i "MASH".

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----