[SKRIVA] Historia (var: Betyg behövs i skolan)

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 18 Jan 2015 01:25:19 +0100

Pia:
  Nu är inte jag bilförare, men jag har bestämt för mig att man faktiskt får
ett sifferbetyg för bilen! man får ett protokoll med siffror med bilens hälsa i
olika kategorier uttryckt i siffror. Eller?

  Men sådan analys tenderar att peta på detaljer ibland. Du talade om en
massaker i Ronneby. Vi VET sålunda att den ägde rum (flera källor säger det).
Vi vet inte exakt hur många som dog - och det är en sådan detalj som man kan
peta på.
  Det finns dock även annat som kan bidra till historieforskning, t ex
arkeologi, fysik och kemi. C14-metoden kan tala om åldern på föremål. Analys av
bläck och papper kan säga en del om ett dokuments ursprung. "Jordröntgen" med
mikrovågor kan avslöja utformningen av gamla städer och boplatser. DNA-analys
kan vara till hjälp (Copernikus kvarlevor identifierades för några år genom
DNA, och DNA har använts för att kartlägga folkvandringar).
  Textkällor för förstås viktiga, men tekniska analysmetoder kan bidra. Datorer
kan t ex användas för textanalys, genom att analysera om en text statistiskt
uppbär karaktäristika för Shakespeare. Det var synd att mycket av Sveriges
medeltidsarkiv försvann när Tre Kronor brann 1697.

  Det är inte historieförfalskning att tala om att  t ex Camille Claudell
fanns, att hon var skulptör. Men man kan naturligtvis hävda att hon inte alls
var någon "riktigt viktig" historisk person.<<
  Antagligen inte så viktig (jag känner iaf inte till henne). Jag är mest
intresserad av historiens allmänna drag, varför saker hänt, vad det fått för
följd. En skulptur avsätter sällan historiska avtryck och ger upphov till
viktigare skeenden.

  Men det är väldigt mycket kulturantropologi, tycker du inte det? Folks
vardagsliv har väldigt sällan påverkat de större skeendena och vardagslivet har
genom historien ändrat sig ganska långsamt (intill modern tid då förändringar
börjat komma snabbare).

  Jag har läst en hel del sådana böcker. Tyärr tycker jag att riktigt gamla
slag är ganska tråkiga att läsa om. Det blir intressantare när teknisk
utveckling för in fler faktorer (effektivare skutvapen, tanks, flygplan), men
så är jag också rätt intresseraf av teknik/vetenskapshistoria. Min uppfattning
är att teknik/vetenskap har haft en starkare drivande påverkan i historien än
de flesta är medvetna om. VIkingarna kude härja för att de utvecklade för sin
tid de bästa, sjövärdigaste skeppen. Turkarna kunde inta Konstantinopel då de
skaffat sig jättekanoner. Gutenbergs uppfinnande av gjutbara metalltyper
startade Renässansen. Galileis teleskop ändrade vår världsbild. Preussen kunde
besegra Österrike tack vare sitt tändnålsgevär. Ångmaskin och mekaniska
vävstolar skapade de Brittiska imperiet. Kulsprutor och taggtråd gjorde WWI så
blodigt. Osv.
  Jag läser ganska mycket teknik/vetenskapshistoria.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ