[SKRIVA] Have E-book Reader - Will Travel

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 16 Dec 2010 19:37:55 +0100

Kan meddela att jag lånat en sicken där E-boksläsplatta. Stockholms
stadsbibliotek har börjat med att ta in sådana som låntagare - lånekort, som är
gratis, krävs - kan få låna, en vecka i taget. Vid Medborgarplatsens finns, om
jag såg rätt på hemsidan, ca sju läsplattor till låns, av tre olika modeller.
Läsplattelån är en relativt ny grej och såvitt jag förstår litet grand av på
försök. Kolla ditt eget bibliotek om de har läsplattor till låns.
  Jag kunde välja mellan några modeller och tog en som heter Onyx Boox 60, som
verkade hygglig och dessutom har inbyggd WiFi och browser. Jag har inte mer än
hunnit få den i handen, men det skall bli kul att testa den och testrapport lär
komma!
  I paketet ingår, förutom en ganska kortfattad manual och ett par andra
papper, själva läsplattan i något slags läderimitationsomslag och en laddare.
Bak på läsplattan finns något slags pekdon (för att markera på skärmen, antar
jag), på plattans front finns ett runt "menyhjul" och i plattans botten finns
mikro-USB-ingång, volymknapp (man kan nog lyssna på MP3), knapp on/off,
ljudkontaktingång, samt slot för minneskort (verkar vara normalstorlek - om jag
inte minns fel har plattan själv 0,5 GB minne; mindre än standard men WiFi och
browser är ballare att få!). Vikt kanske så där 300 g och skärmstorlek ungefär
som satsytan på en pocketbok (kanske litet större). Om jag inte minns fel skall
denna modell också ha någon smart funktion för att resiza PDF:er, vilket jag
inte ännu närmare känner till hur det fungerar, men i övrigt tas en rad andra
format (vilka jag inte orkar lista, just nu).
  Ber om ursäkt att jag inte ger tekniska specifikationer med decimaler, men
jag bara öppnar paketet och rapporterar första synbara intryck.

Är förstås sugen på att skaffa en läsplatta. Det blir nog inte denna modell,
utan det bästa är att vänta ett tag - så kommer genom marknadsekonomins och
människans tekniska utvecklings välsignelser ännu bättre modeller, ännu
billigare. (Jag tror den manick jag lånat går på 2-3000 långa skära kalsonger.)
  Jag tror att E-böcker (och även kortare E-medier: noveller, tidningar) växer
i framtiden. Det har redan hänt för musik och film och TV. Vi talar kanske inte
om total revolution närmaste åren, men några år längre framåt verkar det
troligt. Tio år? En gissning. Typ, om tio år börjar vi få ont om bokhandlar,
och det finns väl en del pappersbokförlag - men fokus är på E-böcker. En
intressant fråga: Hur går det för SF-Bokhandeln? Man har iofs en nisch inom
spel, Star Trek-parnefenalia, rollspel, DVD-film, souvernirer, osv.
  Jag tror på exempelvis en god möjlighet för att noveller kan få en högre
svansföring. Det är lagom att läsa på en läsplatta och passar stressad
pendling, där man har en halvtimme över på T-bana eller buss. Och finns bara
bra betalsystem är det ju kul om bra novellförfattare (såsom undertecknad! -
mina noveller är ju skitbra) kan sälja noveller en och en för, säg, 3 kr/st.
Säljer man tusen noveller får man mer än via dagens traditionella medier.
  Men nu skall jag gräva ned mig i inlånad läsplatta. (Jag kommer säkert inte
att formellt "läsa" mycket, utan mest leka runt.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----