[SKRIVA] Re: HPL E-zine goes paper

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 11 Oct 2014 12:55:59 +0200

---- On Sat, 11 Oct 2014 09:24:58 +0200 Alexander Sanchez wrote ----

>Hej Ahrvid
>Finns det någon vettig essä skriven om HPL på svenska? Rätt många som jag
>har läst tidigare har varit rätt oproblematiserande.

Detta är inte något som Ahrvid ska besvara, utan jag. Med "problematiserande"
menar du antagligen Lovecrafts rasism och/eller att han hade stora
begränsningar som författare. Båda sakerna tas upp i artikeln om HPL i Jan
Brobergs "Skräckens ansikte" (1992). Mattias Fyhr hade en understreckare om HPL
i SvD 1998-04-19 under rubriken "I världens mitt en skrikande gud utan
medvetande" och borde kunna hittas på svd.se. Min fackbok om
skräcklitteraturens historia tillsammans med Annika Johansson "Mörkrets
mästare" (2006) har ett helt kapitel om Lovecraft och hans cirkel där frågorna
behandlas, liksom de behandlas i en essä i artikelantologin "I nattens
korridorer" (2004). Lovecraftexperten och -beundraren Martin Andersson har
skrivit hur mycket som helst om Lovecraft, för- och efterord till svenska
utgåvor, men har just en tendens till det "oproblematiserande"; enligt honom
var Lovecraft _egentligen_ inte någon rasist och han var _egentligen_ en mycket
bra författare också språkligt. Om man vill ha korrekt information om Lovecraft
är Andersson en bra källa, men nr det gäller Lovecrafts tillkortakommanden är
hans utlåtanden (när han alls behandlar frågorna) knappast särskilt rimliga.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).