[SKRIVA] Re: HP 7 2

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 14 Jul 2011 14:42:42 +0200

From: anna.h.svensson@xxxxxxxxx
> Och, angående Pias ps om att man inte behöver läsa det man inte är
> intresserad av, så vill jag påpeka att listan ska ha en viss profil (sf,
> fantasy, skrivande) och om man alldeles för ofta går utanför detta så börjar
> listan upplevas som spammig, även om man inte läser mailen.
  SKRIVA har dock litet bredare profil än ovan angivna, och så har det varit
från början. Förutom fantastik och skrivande är såväl kultur i allmänhet och
vetenskap/teknik av intresse. Det senare är ju sådant som ofta täcks inom
sf-genren, och gränsdragning mellan fantastik och övrig kultur kan vara svår
att dra (men det bör kanske vara litet mer udda och intressanta kulturgrejor).
Fst listan är ju omodererad, så man får gröra gränsdragningar själv.
  Det är en gammal tradition inom sf-fandom (som är bakgrund både för mig och
listan) att kommunikation är tämligen ämnesobunden. På den tiden det
fortfarande utkom fanzines kom det sf-fanzines som pratade om allt möjligt,
utom om sf och fantastik. Musik, politik, vad man åt till frukost, debatter av
alla slag.

> Reklam som man
> inte har bett om brukar också vanligen gå under benämningen "spam" och det
> gör inga underverk för miljön på en lista.
  Mail man finner meningslösa eller dåliga kan man beteckna som "skräp" (och
det ges förvisso exempel på det). Men "spam" är något mer och specifikt, och
kräver mer än att det bara är "skräp". Spam skall skickas ut *automatiskt*, med
programvara som utsändare (i meningen att ingen suttit och fyllit i adresser
manuellt) och det skall gå ut i stor mängd (tusentals, miljoner ex). Att i
största allmänhet kalla det man ogillar för "spam" är att försvaga
spam-begreppet.
  Världens första spam (anses det) som gick ut på 80-talet från någon
återförsäljare av DEC-datorer postades alltså via maskinell kopiering. Och jag
ber att få påpeka att upphovet till begreppet spam, Monty Python-sketchen,
rymmer ett stort antal upprepningar av ordet "spam", vilket pekar på att det
även krävs en stor mängd för att kvalificera.
  Spam är alltså skräppost som a) inte sänds manuellt utan maskinellt, och b)
skickas i stor mängd. Annat man må ogilla är inte spam - sorry, men så är det.
  Kan i sammanhanget påpeka att jag själv skickar ut mycket info om
Fantastiknovelltävlingen (har just gjort en ny omgång info-utskick). Spam? No
way! Mottagarna är särskilt utvalda (sådana som berör skrivande och/eller
fantastik) och allt skickas manuellt.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)