[SKRIVA] Re: HP 7 2

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 13 Jul 2011 17:41:12 +0200

pialindestrand@xxxxxxxxxxx
> Hur var det nu, kommer det någon "fortsättning" om Harry Potter?
> Min äldste son har inte läst några böcker efter HP 7. han läser bara
> manga på datorn numera.
  Jag har googlat runt litet. Det kan nog komma fortsättningar i "Harry Potters
värld" men kanske inte just med Harry Potter. En artikel:

http://www.deccanherald.com/content/101373/harry-potter-continue-says-jk.html

Jag har inte läst de där böckerna (började på en, men jag orkade inte fortsätta
- inte min genre direkt), men tydligen är det så att bok sju avslutades på ett
sätt som gör det kinkigt att direkt fortsätta HP:s äventyr. (Den som läst HP7
kan ju rätta mig.)
  Men inget hindrar Rowling från att skriva mer i "samma värld", med andra
personer, kanske personer som är perifera i bok 1-7 (eller nya personer). Hon
vore ju dum om om inte fortsatte. Hon har fått ENORM framgång, är fortfarande
ganska ung, och kan inte skriva smala diktsamlingar eller artiklar om Wales
betydelse för gruvindustrin. Hon måste nästan på något sätt fortsätta. Skriver
hon något annat kommer alla HP-fans att avsky det.

> Och som jag försökte skriva igår; om man nu skulle tycka att
> ett meddelande inte är intressant behöver man ju inte läsa det -
> och dessutom lägga tid och energi på att skriva ett eget meddelande
> om hur ointressant man tyckte det var.
  Förvisso. Som alla begriper handlar det bara om att försöka sabotera och
hoppa på. Därav goda råd om att man kan hoppa över och filtrera (markera Vissa
Avsändares mail, flytta till Skräp, och systemet lär sig att själv sortera bort
struntet).

--Ahrvid

Ps. Det var en lång grej om HP på SVT-Gomorron i morse. Finns nog på SVT Play.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)