[SKRIVA] Guillou får "Leninpriset" (surprise!) - Alakoski tackade nej

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 26 Jan 2014 10:54:06 +0100

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/alakoski-tackade-nej-till-leninpris/
"När författaren Susanna Alakoski erbjöds det kontroversiella Jan Myrdals
Leninpris på 100.000 kronor tackade hon nej.
– Jag vill inte förknippas med totalitära ideologier, säger hon om priset som i
år mottas av Jan Guillou. ...  – Min släkt bor tre kilometer från den ryska
gränsen, nära Viborg. För oss som levt med förtrycket som granne är faran på
riktigt. Jag vill aldrig någonsin förknippas med totalitära ideologier eller
regimer. Ja, det är mycket pengar men det finns också rötter och en historia
att visa respekt för och dra slutsatser utifrån, säger Susanna Alakoski. ...
Jan Guillou tar emot Leninpriset och 100.000 kronor på Varbergs teater den 12
april"
Om KGB kommer att närvara och nicka gillande, framgår inte av artikeln.
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).