[SKRIVA] Guillou Vs Ranelid

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx" <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 25 Jul 2007 03:25:42 +0200

Den senaste sluggermatchen på författarnas stjärnhimmel är mellan Jan Guillou och Björn Ranelid. Ranelid har bl a hävdat att hans senaste bok är "den viktigaste som utgivits på svenska de senaste 40 åren" och sagt att det finns en miljon svenskar som kan skriva som Liza Marklund, men bara en som kan skriva som Björn Ranelid. Guillou gick 22/7 till attack mot Ranelid i sin krönika i Aftonbladet, "Surt sade räven - om deckardrottningarna" och jämförde Ranelid med pekoralisten, konditorn Ofvandahl. I Aftonbladet 24/7 trappas tongångarna upp, i artikeln "Kriminellt av Guillou". Det "kriminella" är att klaga på att Ranelid ojar sig så mycket: - Är man så kallhjärtad är det kriminellt. Jag har mått enormt dåligt, säger Ranelid. Jan Guillou skulle inte ha en chans om jag mötte honom i en debatt. Jag är mycket mer begåvad. - Det är väl litet mesigt att snyfta över en attack från Linda Skugge, kontrar Guillou. Till artikeln får vi statistik över hur mycket de sålt. Enligt förlaget ligger Ranelids totala upplagor på 500-600 000. Guillou har sålt 9 miljoner böcker bara i Sverige. Liza Markund har sålt 5 miljoner i Sverige och 2,5 miljoner utomlands. Ranelid är avundsjuka på deckardrottningarna, menar Guillou. Och siffrorna torde väl antyda att det kan finnas fog för det (och Guillou själv hör inte till de direkt sämstsäljande heller). Nya ronder i sluggermatchen är väl att vänta. Ladda upp med popcorn. De kommer att poppa sig själva i den hetluft som genereras...

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).