[SKRIVA] Re: Greider -garderobsrymdfan?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 4 Jul 2012 14:50:50 +0200

Pia:
>>Undrar om
uttrycket "komma ut ur garderoben" har någonting med klädskåpet i "häxan
 och lejonet" att göra. För när de (barnen i boken) kommer ut ur
garderoben s a s blir de något annat än tidigare (vuxna). <<
  Jag tror förklaringen är mycket enklare.
  Sedan länge finns talesättet om att ha "skelett i garderoben" (finns på
engelska också). Det är nog rimligt att tänka sig att andra användningar av
denna kända garderob kommer därifrån.

--Ahrvid

Ps. Tack för länkar och adresser till veckoblaskornas novelltävlingar!

--
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) - och delta i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids

-----