[SKRIVA] Re: Godric igen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 2 Apr 2010 20:40:23 +0200

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
> Yes himmel vad tjatig jag är. just det Godric hette han och 2000 år gammal.
> Nu är jag inget mattegeni så var i historien hamnar man då? Kring Kristi
> födelse kanske? Hm hm
> Då hade vi bronsålder här kanske,
> Vikingatiden inföll kring år 800 e Kr och framåt har jag för mig - jo, jag ÄR
> fil kand i historia.
> Godric skulle kunna passera som ett gammalt vikinganamn fast förresten kan
> han ju ha bytt
> namn så han skulle passa in i svensk vikingatid och ja ja nordisk alltså
> fanns ju inga
> [...]
  Nå, det kan väl vara vikingatid i alla fall? Även om denne Godric är 2000 år,
kan episoden ha utspelats när det gått 1000 år av hans liv, och då hamnar vi på
ca år 1000.
  Om jag inte missminner mig brukar en del historiker placera vikingatiden
mellan år 792 (med räden mot Lindisfarnes kloster) och 1066, med Knut den
stores förlust vid slaget vid Stamford Bridge (det som kung Harold vann, strax
innan han kilade ned till Hastings och förlorade slaget där mot en känd Wille
E).

Vårfina smileys till Messenger här!
http://springpack.msn.se-----