[SKRIVA] "Ge de misslyckade forskarna större plats i fiktionen

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 8 Apr 2013 16:40:31 +0200

Johan Hakelius krönika i dagens Aftonbladet har fått en märklig rubrik --
"Ge vetenskapsmännen större plats i fiktionen" -- men vad han egentligen
skriver är att de *misslyckade* vetenskapsmännen borde ges större plats i
fiktionen. Annars är det ju som bekant ingen brist på präktiga och alltid
rättvisande forskare i film och litteratur.
Han talar alltså om den stora grupp vetenskapsmän som ägnar en hel karriär
åt att driva teser som visar sig vara falska eller helt uppåt väggarna.
Dessa forskare är osynliggjorda, och något allmänt medvetande om denna
grupp finns knappast. Hakelius skriver:

"Vad gör de, när några decennier av livet visar sig ha varit bortkastade?
När de inser att det inte finns 30 år till, så att de hinner för­djupa sig
i ­något nytt? Tröstar de sig med ett ädel­modigt mantra om att
misslyckanden också­ ger mänsklig­heten viktiga­ svar?

Hoppar de från observatoriets högsta fönster? Börjar de jobba som
finans­analytiker? Jag har svårt att tänka mig en bördigare mylla för allt
från finstämda­ existentiella­ ­betraktelser till våld­samma och kriminella
intriger. Franska filmer­ där samman­bitna, vackert­ medel­ålders
misslyckade­ ­genier vandrar­ i dimma längs Seine,­ tills de upp­täcker att
kärlek, ­inte ­vetenskap, är livets mening.­ Stenhårda kriminal­romaner med
ljushuvuden som mördar­ enligt fysikens ­alla ­regler, för att hemlig­hålla
att deras livsgärning varit ­meningslös."
Jag har en stark känsla av att Hakelius skriver detta med den alltmer
havererade AGW-hypotesen i åtanke...

/ Rickard