[SKRIVA] Gammal men aktuell novell: "Skåningen"

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 1 Jan 2014 20:16:23 +0100

En gammal novell av mig, ursprungligen publicerad i Ben Roimolas Enhörningen
(nr 2, 1987), står nu att läsa på Enhörningens websidor. Se:

http://www.enhorningen.net/Noveller/Novell_19_Engholm.shtml

Novellen heter "Skåningen" och handlar om att det utbrutit inbördeskrig i
Sverige och så anländer svenska flyktingar till ett land jag väljer att kalla
Turkoslavien. Den har säkert sina berättartekniska brister (det var ett ganska
tidigt stycke) men ämnesmässigt är den fortfarande högaktuell. När jag skrev
vill jag minnas att jag tänkte på inbördeskriget i Libanon, men därefter utbröt
dito i Jugoslavien, vi har idag inbördeskrig i Syrien, det har just utbrutit
liknande i Sydsudan och div konflikter på annat håll finns också. Och
flyktingar finns det nu som då.

  Så novellen är minst av allt passé.

--Ahrvid

Ps. CC: till Ben också. (Men det var kroatiska, inte tjeckiska, jag i våras
översattes till.)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /