[SKRIVA] Futurismseminarium i Uppsala

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 16 Jul 2008 13:51:13 +0200 (CEST)

SvD berättar (nyligen; mitt snabba klipp saknar datum, men jag tror det var
14/7) att det i dagarna avhållits ett tredagarsseminarium på Krusenbergs
herrgård utanför Uppsala. Seminariet, i Lars Klebergs regi, handlade om den
ryske futuristen Ivan Aksionov.
  SvD: "Ivan Aksionov var tidigare bara en fotnot i ett antal verk om det
stora avantgardistiska experimentet i öst. Idag knyts trådarna ihop. Framträder
bilden av en modernistisk renässansmänniska." Han skrev bl a de första böckerna
om Picasso, redan 1914. Nyligen har ett samlingsverk i två volymer med Aksionov
utgivits i Ryssland.
  "Futurismen" är en konstriktning från före första världskriget, som hyllade
modernismen och maskinen - och faktiskt även kriget, som liksom neligt dem var
en exponent för den härliga maskinen! Man skrev dikter, manifest, målade
konstverk, gjorde skulpturer, osv. (Sam J Lundwall har ofta skrivit om
futurismen.)