[SKRIVA] Förutsåg John Brunner Wikileaks?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 9 Dec 2010 01:05:22 +0100

John Brunner var en av Storbritanniens ledande sf-författare. I romanen
Shockwave Rider från 1975 menar många att han "förutsåg" Wikileaks och hela
cirkusen kring detta:

http://io9.com/5708864/did-a-1975-novel-predict-the-wikileaks-controversy

"A group of idealistic young hackers and computer whizzes exposes all of the
government's secrets - sound familiar? It's the plot of John Brunner's 1975
novel, Shockwave Rider, which some are calling a precursor to Wikileaks.
In Shockwave Rider, activist Nick Haflinger creates a computer worm (this novel
invented that word) which is designed to "destroy all secrecy," and when it's
released, details of all of the government's clandestine doings are released to
the public, sparking outrage and charges of unpatriotic behavior."

John Brunner avled sorgligt nog 1995 - inte helt opassande mitt under
sf-världskongressen i Glasgow det året. Jag mötte honom själv första dagen där
han satt och smuttade på en öhl i baren, sade hej (vi hade mötts tidigare genom
åren) och dagen efter kunde man knappt tro sina öron - och trekkarna kunde
knappt tro sina spetsiga öron! - när man hörde att han avlidit på sitt
hotellrum.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----