[SKRIVA] Förintelsenekare till norsk littfestival

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 19 Oct 2008 12:52:05 +0200

Enligt tidningen Metro

http://metro.se/se/article/tt/2008/10/14/saeterbakken/index.xml

har den norska litteraturfestivalen i Lillehammer nästa år bjudit in den kände
förintelseförnekaren och historikern David Irving att tala. Stig Saeterbakken
som var konstnärlig ledare för festivalen har hoppat av i protest.
  Festivalens tema är "sanning" och tanken är att få "en av världens mest
beryktade lögnare att berätta om sin syn på sanningen".
  Festivalen har sedan dess dragit tillbaka sin inbjudan, men David Irving
tänkte komma i alla fall.- Jag ska tala under festivalen. Jag blir inte stoppad
av trångsynta människor, säger han.
  Så kan det gå.

 --Ahrvid

 Ps. Personligen anser jag att även sådana typer bör få tala. Det bästa sättet
att möta dåliga argument är med bra motargument - inte att försöka tysta folk.
Det kan få motsatt effekt!

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe)