[SKRIVA] Fråga: boota från USB

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 12 Jan 2009 12:55:33 +0100

Jag hade tidigare en frågeställning om hantering av ett USB-minne i Linux. Kan
nämna att "lösningen" på problemt var att helt rått formatera om USB-stickan i
Windows (FAT32) och sudda de oönskade program Sandisk lagt in. Enligt tester
verkar USB-stickan nu fungera nominellt som tänkt (dvs som en enkel, extra
disk).
  Nu funderar jag på om inte USB-minnet kunde användas för att skapa en bootbar
Windows-disk. Så min litet lösliga fråga är om någon har erfarenheter av
sådant, och några essentiella tips?
  Linux-burken KAN köra Windows (Intel-processor; ungefär samma modell kan köps
med Windows förinstallerat, bara att den då blir dyrare). Man kan också via
BIOSet ställa in att burken bootar från ett USB-fack.  Rent tekniskt skall det
gå.
  Det torde vara aktuellast med Windows XP (även om jag har en disk med gamla
fina Windows 98 också, tror jag att jag hoppar över den varianten). Till den
Win XP-dator jag har, är jag dock osäkert på om jag har en CD som "går" att
installera XP från. Jag tror medföljande CD:s kallas "återställningsdiskar" och
är säkert av Microsoft gjorda för att krångla till saker. USB-stickan är på 8
GB, vilket borde räcka.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP!