[SKRIVA] Föreningen för Framtidstudier

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 11 Feb 2009 13:23:42 +0100

Att det finns ett institut för framtidsstudier vet vi ju (chef är f ö en av
Olof Palme-sönderna, Joakim). Men jag kände inte till att det också finns en
Förening för Framtidsstudier, som riktar sig till privatpersoner:
http://www.fff.nu/

Jag får intryck av att den har mycket att göra med Institutet, men föreningen
säger på sin hemsida att man faktiskt bildades redan under tidigt 1970-tal. Ur
deras eget presentation.

"Samhället inrättade * sedan 1973 Sekretariatet för Framtidsstudier (1987
ombildat till Institutet för Framtidsstudier). Redan vid denna tid började dock
bakslagen för planeringssynen och prognosframskrivningarna att bli påtagliga.
Oljerestriktionerna och, särskilt i Sverige, misslyckade försök att möta dem
ledde till kris och förvirring även i framtidsbranschen. Det är klart, att om
man uppfattas som en institution för förutsägelser, så förlorar man i
trovärdighet om man helt missar vad som sedan faktiskt upplevs som det allra
viktigaste."

--Ahrvid

* "Samhället inrättade..." verkar vara en omskrivning för "Staten
inrättade...". Annars stömmer det ju i hög grad att s k framtidsstudier för det
mesta misslyckas. Utopin om att samhällets utveckling kan planeras är rejält
krackelerad.
--ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP!
Invite your mail contacts to join your friends list with Windows Live Spaces.
It's easy!