[SKRIVA] Frankensteins puckelrygg Ingvar

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 02 Jan 2015 22:14:09 +0100

Sitter och kollar på småroliga filmen Van Helsing, med poprockiga versioner av
Dracula, Jekyll/Hyde, Frankenstein med monster och annat i samma anda. När
Frankensteins assistens Igor tultade runt kom jag att tänka på någor jag läste
förra året: Igor är fornnordiska Ingvar, fast på ryska. Inte lika coolt, men
roligt. Historiska Muséet skriver:

"IGOR

Förekomst:
Ovanligt.

Härledning:
En rysk omformning av det fornnordiska namnet Ingvar som är sammansatt av
gudanamnet Ing och var som betyder krigare."
http://www.historiska.se/misc/gemensam/Nomina/nomina/

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).