[SKRIVA] Framtidens tidning (var: Celsius' okända sf-berättelse)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 21 Jan 2013 19:20:47 +0100

Bertil:
> Det här kanske också kan intressera någon
> http://tidningenkulturen.se/artiklar/debatt-mainmenu-91/kultur-mainmenu-147/13960-en-dagstidning-foer-mig
  Det är en artikel om vad dagstidningar bör göra i framtiden.
  Håller med om att t ex SvD:s Under Strecket är en stark grej, som förmodligen
hjälper Svenskan att få en del trogna läsare.
  I övrigt hade Bertil tips om layout, hur man behandlar notiser osv. Vilket
Berra bör vara välbekant med sedan tiden på KvP. Jag har också vissa insikter.
Jag knackade de flesta notiserna på Teknikmagasinet, men det var också mycket
notiser i den fandomnyhetsavdelning jag gjorde i JVM i närmare ett decennium
(länge tillsammans med Erik Andersson). Och jag har skrivit notiser i
datortidningar. Osv.
  Bertil menade också att en daglig novell på en sida kunde vara något (vilket
vi känner till från Novellmästarnas tidigare kortnovellkrängande). Ja, en
rolig, kul, udda novell - varför inte! Det kunde vara noveller som behandlar
något vid tiden aktuellt nyhets- eller debattämne. (Och noveller förtjänar mer
uppmärksamhet.) En dagens dikt får vi också tips om. (Men jag tror att DN redan
har det.)

Några egna tankar.
  Jag tror att det inte är någon tvekan om att tryckt dagspress står inför
massiva problem. Upplagorna sjunker. De sjunker inte som en sten, men år efter
år går de ned. SvD skall skära ned till  två tidningsdelar. DN ligger nog inte
bättre till. Jag tycker att vi ser desperation hos kvällstidningarna, ty de kör
*ännu mer* kändisstrunt, sexskandaler, bantningstips osv. Deras hemsidor får
många besökare, men ger nog inte så mycket pengar (reklam, Aftonbladets
"plus"-tjänst, DN har nu infört DN "plus"). Folk är vana vid att info på nätet
skall nås gratis. Många tidningar går nu att köpa i E-upplaga till
surf/läsplatta, men även om sådana manicker blir allt bättre är det svårt att
läsa tabloidformat på 6-10 tums skärmstorlek. (Min Sony-läsplatta har 6 tum,
mindre än en fjärdedel av tabloidformat, kanske 1/6.)
  En tanke: via programvara bör det gå att spåra vilken typ av artiklar en
läsare accessar och kan antas vara mest intresserad av. E-tidningar kunde göras
i två upplagor: 1. Hela tidningen till normalt lösnummerpris. 2. Din tidning,
kortare och kostar kanske hälften. Alternativ 2 består då av de tio viktigaste
nyheterna för dagen (som redaktionen väljer) samt just de artiklar läsaren är
mest intresserad av. Systemet kan kompletteras med att Din tidning också har
just de annonser läsaren kan antas vara mest intresserad av.
  Och mer: nästa gång en tidning skall investera i nytt tryckeri bör de låta
bli. Man skulle istället kunna ha tidningsautomater på  stan, i butiker m m som
skriver ut tidningar på beställning. Rationellt vore om *alla* tidningar gick
samman om ett gemensamt tidningsautomatsystem. (Bör nog administreras av ett
neutralt och trovärdigt organ, t ex ett företag som drivs gemensamt av
Tidningsutgivarna och Journalistförbundet. Förslag bara.) Tekniken för att göra
utskrifter snabbt och billigt är kanske inte på plats än, men det kan komma
inom några år. Det är väldigt dyrt att driva ett tryckeri, köpa papper, skicka
ut tidningsbilar (kvällstidningarna), ha folk som går i varje trappuppgång om
morgonen (morgontidningarna), osv.
  Man bör vidare uppmuntra medborgarjournalistik. Man bör meddela att en läsare
som skriver en bra notis eller kortare artikel i kommentarsfältet, kan få den
uppgraderad till officiell artikel på nyhetsplats, och få en liten slant (25-50
kr för en notis, 100-200 för något längre stycke - bör också vara skattefritt,
att slippa skatteadministrationstrams bör vara en viktig poäng). Det kan
faktiskt *ersätta* en del dyr anställd personal. Journalistförbundet lär avsky
en sådan idé, men personal är en stor kostnad, och den allmänna utvecklingen
går i alla fall mot mer medborgarjournalistik. Tips/material från allmänheten
kan också leda till en bredare nyhetstäckning och att ämnen som annars
försvinner kommer fram.
   Annonser är viktiga för tidningarna. Möjligheterna att rikta annonser till
intresserade nyttjas väldigt litet av tidningar. När jag går in på Expressens
hemsida får jag *aldrig* annonser om billiga rymdresor eller att ett stort
parti pulpmagasin säljs till vrakpris... (Och intressen kan som sagt fås fram
ur det folk klickar på. Rymdresor och pulpmagasin åsido, praktiskt taget det
enda annonsmaterial som intresserar mig är näraliggande matbutikers
extrapriser. Jag kollar sådant, för det kan spara matpengar. Riktade annonser
om de bästa extrapriserna skulle för min del uppskattas.)
  Tidningar försöker numera konkurrera med TV, via egna web-TV-program och
många rörliga inslag på hemsidor. Det tror jag de skall låta bli. Tidningar
kommer aldrig att kunna klå traditionell TV och Youtube, så det är förslösad
möda. Tidningar skall syssla med text och stillbild (OK, i sällsynta fall en
liten videosnutt).
  Så tycker jag också att man skall lägga av med kändisar, sex, bantning och
annat strunt. I motsats till kvällsblaskorna tror jag folks genuina intresse
för sådana trivialiteter är överskattat. Det är blott ett ytligt intresse. Bra,
seriösa artiklar tror jag många egentligen vill ha. Det finns ju hur mycket
nyheter som helst som är spännande utan att handla om "känd 33-årig artist
bajsade på en premiär". (Det finns också etisk sida av saken. Även kändisar har
rätt till personlig integritet. Just nu förs en stor debatt i England om hur
många slaskblaskor gått långt över gränsen, bl a avlyssnat telefonbrevlådor
osv. Samtidigt förbigick man pedofilen Jimmy Saville, vars dåd faktiskt är en
genuin nyhet.)
  Men tidningar KOMMER att tappa i marknadsandelar (på den allmänna
mediamarknaden) även om man inför tidningsautomater, riktat material och
annonser, låter bli att konkurrera med TV, struntar i kändisstrunt, har mer
medborgarjournalistik, osv. Det finns ett begränsat antal människor, som har en
begränsad mängd tid/intresse, en begränsad mängd pengar, osv - och det finns
många nya medier som konkurrerar. Man kommer att behöva skära ned, slimma,
inrikta sig på det som är unikt för tidningar/E-tidningar, osv.
  Men korta noveller tror jag är en bra idé! Särskilt om det är texter som
anknyter till något aktuellt. Då kompletterar det på ett kreativt sätt
nyhetsförmedlingen.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)