[SKRIVA] "Framtiden var bättre förr"

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 28 Jun 2007 14:31:33 +0200

På denna URL (till David Nessles blog, som är allmänt läsvärd) finns ett antal tjusiga omslag till gamla sf-pulpmagasin, under temat "Framtiden var bättre förr":

http://davidnessle.wordpress.com/2007/06/19/framtiden-var-battre-forr/

Nedan några kommentarer jag postat i den påföljande diskussionen:

"Håller med sign Wintermute. Tvåtusentalet skall det heta! “Tjugohundratalet” är en sådan där “språkvårdar”-byråkratiprodukt. Och framtiden var bättre förr. Fram till tidigt 60-tal var framtiden bra. Innan Berlinmuren, Kubakrisen, Vietnamkriget och domedagsprofeterna i Romklubben. Under 60-talet började man istället predika att framtiden var mörk. Vi skulle gå under i kärnvapenkrig, överbefolkning eller miljöförstöring. Innan dess var framtiden lysande. Det är bara att slå upp gamla tekniktidningar (som Teknik för Alla) från t ex 50-talet. Vi skulle få ballare bilar med större fenor. Kärnkraftverk i varje kvarter. Vi skulle arbeta tre timmar om dagen och äta middagen i form av näringspiller. Robotar skulle passa upp och på kvällen kunde vi avnjuta en konsert från Parisoperan, via visiofonen. Teknikens och vetenskapens möjligheter var obegränsade. Det var först därefter man tutade i oss att teknik är ont och vetenskapen bara fördärvar. Vi behöver återerövra den i grunden sunda tillförsikten för teknik, vetenskap och framsteg. Gör vi inte det får vi aldrig se alla de där fantastiska maskinerna som finns på omslagen till gamla sf-pulpmagasin. Fantasi är säkert bra, Wintermute, men det måste vara kreativ fantasi som kan skapa och uppnå något! De gamla sf-pulpmagasinen stod (ofta) för sådant. En hel del av deras idéer har ju blivit verklighet: rymdfart, atomkraft, tänkande maskiner, osv. En del återstår. Teknik och vetenskap behöver revalveras. Teknisk-vetenskaplig utveckling är det som gjort livet bättre, och vi bör satsa mer på det. Jag är trött på den gamla teknikpessimismen som försöker skuldbelägga utvecklingen. Maskinerna är våra vänner, sjöng Kjell Höglund. Och det är sant. Mer maskiner! Mer uppfinningar! Fler forskare i vita rockar!
-–Ahrvid
Ps. Att Walt Disney ligger kryoniskt nedfrusen är en populär myt. Se t ex
http://www.snopes.com/disney/waltdisn/frozen.htm "

(Det framgår implicit vad sign Wintermute skrev, som jag kommenterar. Senare uppstod en debatt kring om inte Disney ligger nedfrusen har iaf Simon Spies' huvud nått omloppsbana. Här min kommentar kring det:)

"Jag vet inget om Simon Spies, men jag tvivlar på att hans huvud är i omloppsbana (det är alldeles för dyrt att sända upp ett huvud). Däremot sköts en del aska av Gene Roddenberry upp i en liten kapsel, "stor som ett läppstift", upp i omloppsbana. Det var tydligen omloppsbana alldeles på riktigt, men planerad så att kapseln efter ca fem år återinträdde i jordatmosfären. Mindre lyckat var det för Star Trek-skådespelaren Jams "Scotty" Doohan. Hans aska (några få gram av den) skulle i våras skjutas upp i en ballistisk "under-omloppsbana" (sub-orbital). Se t ex:
  http://www.chron.com/disp/story.mpl/space/4757774.html
Det är väl budgetvarianten av riktig omloppsbana. Men det blev något fel med raketen, som "spiralade utanför kontroll efter nio sekunder" och ekipaget kraschade bara fyra minuter senare. Det är som om Scotty hade sina vanliga problem i maskinrummet. Man kan nästan höra honom i sin skotska dialekt: "Sorry Captain, but there's something wrong with the thrusters. I'll do what I can, but I won't promise anything!"

Men om jag får vara allvarlig en sekund är det här med att skjuta upp avlidnas aska (om än "sub-orbital") inte så dumt. Det är ett privat företag, som uppenbarligen har en kundkrets som kan finansiera raketer som i dagsläget når 100+ km (utom då för Scotty). Jfr Virgins kommande projekt för bemannade 100 km-uppskjutningar. Man kan tänka sig inkrementella förbättringar tills privat rymdindustri också kan skjuta upp i omloppsbana (privata TV-satelliter o dyl når redan omloppsbana), och då öppnar sig rymden även för privatpersoner. Och det vore inte dumt. Det finns mycket kritik mot statliga rymdprogram, som är byråkatiska, tungrodda och onödigt dyra. Många anser t ex att amerikanska NASA fuckat upp sina saker för mycket, och privata enpreprenörer skulle göra det billigare och bättre, och uppnå mer. Framtiden *var* bättre förr, när Heinlein lät några boyscouter och en nutty professor bygga en månraket på en bakgård.
--Ahrvid"

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!