[SKRIVA] "Framtiden är nu"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 22 Nov 2010 13:00:50 +0100

På torsdag släpper förlaget Volante antologin Framtiden är nu:

http://www.volante.se/forlag/bocker/framtiden-ar-nu/

Det handlare om 30 forskare och debattörer som i artikelform spekulerar över år
2040 inom olika ämnen.

"Boken är ett projekt i samarbete med Swecult med finansiering från Riksbankens
jubileumsfond och Framtidens kultur. ... Gör internet oss dummare? Hur bör en
stad utvecklas? Måste teatrar och tidningar förändra sig? Vad händer med dem
som varken har jobb eller familj? Hur kan lugn råda i delar av kulturlivet
medan branscher som arbetar med musik, film och läsning påverkas av enorma
förändringar?
”Framtiden är nu” väver en bild av hur utveckling och splittring inom en mängd
områden ställs mot ett trögrörligt system. Vilka krafter vinner?"

Men det förtjänar att påpekas att framtidsspekulationer sällan haft särskilt
stor tillförlitlighet. Säger jag medan jag äter dagens lunchpiller och strax
skall ge mig iväg i personhelikoptern, som startar från taket till kvarterets
lilla kärnkraftverk, mot väderkontrollerade skyar. Jag rättar till
papperskostymen och tittar mot husen i armerad plast, vilka liknar flygande
tefat, sätter på den dumma terminalen som kopplas upp mot Världsdatorn
MULTIUNIVAC-42X, och greppar ljuspennan för att se de senaste nyheterna från
månkolonin långsamt blinka fram.
Då ringer det på armbandstevefonen.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----