[SKRIVA] Flygande planer och flygplan

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 22 Aug 2010 19:23:07 +0200

En del flygande planer drogs nog upp på föreningen Novellmästarnas brunch-möte
på Mornington, Nybrogatan, idag. Bertil var i stan och hela sex andra anslöt,
bland dem glödjande nog nykomlingarna Nikki och Cecilia. Jag, Helena och Kjell
får nog räknas till gamla gardet. Ställets brunch-buffé är f ö utmärkt, med
korv, kycklinglår, revbenspjäll, sallader, lax, inlagd sill, pasta, grönsaker,
bakelser - t o m Ceasar-sallad fanns. Åt mig fyrkantig.
  Bertil meddelade att kontakten på LättLäst-förlaget pensioneras, så bara en
ny novellmästarantologi lär komma där. Vi började spåna om andra förlag och
idéer om var noveller kan avsättas. Helena antecknade och vi får väl invänta
hennes renskrivning av förslagen.
  Cecilia berättade ingående om hur det funkar med att utge ljudböcker och
E-böcker. Det verkar nästan som om det finns intresse av att göra en MP3-bok av
min Mord på månen. Hon berättade också om E-böcker som just nu får ganska
förmånliga dealar med biblioteken. Jag berättade om att E-böcker tycks gå
starkt framåt i USA (som ligger litet före Sverige) med en tredubbling av
volymen det senaste året (ca 8,5% av alla sålda böcker i USA är E-böcker!),
inte minst i takt med att bättre och billigare läsplattor kommer ut.
  Helena fick låna en Hvar 8 dag jag inskaffat på Drottninggatans bokbordsdag
(och jobbar med något som utspelas i den tidsperioden) och från Bertil fick jag
ett ex av hans senaste essäsamling, Sagor om ringar. Har börjat läsa den, och
den verkar mycket intressant och välresearchad. Räka kommer.
  Mycket annat diskuterades mellan skål och vägg. Skålar av brunch-mat och
väggar av böcker. Morningtons väggar är täckta av böcker, som gästerna får
låna. Stockholms enda privatbibliotek?
  Fulla av idéer och mat upplöstes så småningom sällskapet.

Och jag begav mig mot Gärdet och Stockholms Flygfestival. Den hölls med
anledning av att det var 100 år sedan den första flygningen i Sverige, av en
viss baron Cederström i en Bleriot-maskin. Tekniska museets exemplar av en
Bleriot-maskin har under många år renoverats till flygdugligt skick och gjorde
uppvisningar som startade från Gärdet.
  Medan jag närmade mig med min pyspunkacykel, som stundom måste pumpas, hann
jag skymta bleriotmaskinens sista sväng för dagen och kunde senare
detaljstudera den i tälthangaren.
  Jag blev överraskad över hur välbyggd och flygduglig maskinen faktiskt
verkade. Hårda, välmejslade träribbor, ordentligt stagade i tjock pianotråd.
Impregnerad tältduk på vingarna som såg ut att tåla ganska mycket. Rejält
fjädrande landningsställ. En välskött rotationsmotor på 50 hkr. Maskinen lär
vara litet instabil (framtung) men i princip inte svårflugen. Den väger bara
360 kg och lättar villigt.
  Försvarets helikoptrar gjorde avancerad flyguppvisning, liksom skärmflygare,
ultralättplan och en autogiro som nästan steg à la helikopter mot himlen.
Flygklubbar hade utställningar, liksom amatörflygbyggarklubben EAA, och inte
minst försvaret. En JAS-modell i naturlig storlek stod utställd (skulle annars
ha varit svårt att landa riktiga JAS på Gärdet...), liksom Livgardet och andra
enheter. Ett par pansarfordon (s k APVs) var utställda och man kunde provsitta
förarsätet, liksom en pansrad s k Galt (terrängbil som kan stå emot landminor).
En del slikt används av svenska styrkor i Afghanistan.
  En amatörbyggare ställde ut ett vackert litet sjöflygplan, perfekt för
fisketurer i fjällen. En militär veteranbilsförening ställde ut en radiobuss
från andra världskriget, vilken jag som gammal radiotelegrafist (P18, Visby)
tog mig en extra titt i.
  Solen sken och dagen blev synnerligen trevlig.
  Litteratur och det högflygande kanske hör ihop?

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!