[SKRIVA] Re: Följebrev

  • From: someone <corona.borealis@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 30 Apr 2011 14:50:50 -0700 (PDT)

Tack för dina kommentarer, Anna. Jag ska fundera på hur jag kan omformulera
handlingsbeskrivningen.
Det stämmer att jag har besökt de flesta platser som beskrivs, och jag har
gjort research genom att läsa historisk litteratur.

Om ett förlag vill sälja romanen för 39 kronor vid kassan på Coop skulle jag
känna mig mycket nöjd och hedrad.

Mvh
Jonas Lith

Den 29 april 2011 00:43 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> [...]
> Milla Sahlin i Jämtland. Ett krav är att han tar med sin brorsdotter Tilda,
> så han måste först övertala sin överbeskyddande bror Konrad att låta Tilda
> fara. Tilda å sin sida vill veta vad som hände hennes mor Hermine, som
> försvann i skogen, och hon planerar att ställa till med trubbel för sin
> guvernant Siri Lundelöv och att förlora oskulden. Alfred får problem med att
> dölja sina romantiska känslor för Siri samtidigt som han måste skydda Tilda
> från vargar och föräktenskapligt sex."<<
>   Det känns inte som att denna handlingsbeskrivning har tillräckligt

Om jag ska vara brutalt ärlig så låter detta som en beskrivning av
handlingen i en tantsnuskroman som säljs vid kassan på Coop på 39 kronor.
Relationsdrama med sexscener, intryckt i ett historiskt ramverk för att
intressera 50 plussare. Om det är "historisk skräck" som du är ute efter,
hitta en annan vinkling på beskrivningen så att den åtminstone ger en känsla
för genren.

> fiol och att läsa böcker. Jag är 32 år och har civilingenjörsexamen.<<
>   Iofs bra, men kanske mer om sådant som är relevant för manuset.
> Anknytning till skräckgenren? Till historia?

Är den historisk, så kan det vara bra att skriva någon rad om vilken
research du har gjort. Besökt området? Läst lokal historisk litteratur eller
någon biografi? Vad inspirerades du av?

>  Längden på brevet är rätt, men det känns tafatt, framför allt
> handlingsbeskrivningen. Den beskrivningen av manuset lyfter inte. Lockar
> inte till läsning. Faktum är att beskrivningen får mig att tycka att manuset
> är helt ointressant. Vad är *kärnan* i berättelsen?

Håller med. Känns som en såpopera, dvs mycket relationer men ingen handling.

/Anna<<