[SKRIVA] Fler svenskar till Mars

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 15 Jan 2014 02:25:49 +0100

Har tidigare skrivit om projektet Mars One, att skicka astronauter till Mars år
2023 - one way! Här är ytterligare ett par som uttagits i första omgången (1058
st av 200 000+ anmälda):

http://www.unt.se/uppsala/uppsalabor-vill-flytta-till-mars-2796194.aspx

Harald Frendin och Carl Nettelblad heter de, och bor i Uppsala. (Kontakter med
Upsalafandom?)
  SVTs lokalnyheterna ABC hade också ett inslag om det, men jag hittar ingen
Play-länk (leta gärna sjä'lv, jag kanske bara felgooglade). Där uttalade sig
astronomen Björn Davidsson son skepticism, med invändningen att det ännu inte
finns någon transportfarkost för Mars-resan. Det har han rätt i. Jag har också
dubier, med tanke på de stora tekniska utmaningarna och ganska kort om tid.

  Men själva principen att dra iväg till den Röda Planeten tycker jag är OK.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /