[SKRIVA] "Flash Forward" på TV4

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 26 Oct 2009 07:25:51 +0100

TV4 skall börja sända sf-serien "Flash Forward" med start på fredag. Serien
handlar om hur hela jordens befolkning tappar minnet för 137 sekunder men får
bilder av sina liv sex månader framåt, och ett gäng FBI-agenter undersöker vad
det månne kan bero på. Mer info på:

en.wikipedia.org/wiki/FlashForward_(TV_series)

Jag har utomordentligt litet hopp om att det här blir sevärt. Det låter som en
typisk nutida sörja med en *evighetshandling* där man aldrig får veta något,
typ t ex "Lost" - där man blev fullständigt lost i vad tusan som pågick.

  Ö h t har jag alltid haft svårt för TV-serier med "långhandling".
Episod-serier är väldigt mycket mer sevärda. Man orkar inte sitta och försöka
hänga med i trams som går vecka efter vecka. På senare tid har vi fått serier
som "Hero" och "True Blood" enligt detta recept.

  Nu har jag inte sett "Flash Forward", men det hela låter upplagt för att
undersökarna hela tiden kommer att få små "ledtrådar" om vad som hänt, trådar
som inte betyder så mycket egentligen, som är godtyckliga, och allt är förstås
upplagt för att vid godtycklig tidpunkt då seriens ratings gått ned "avslöja"
det hela. Det som händer har ingen betydelse, utan allt är bara upplagt för att
handlingen skall fortsätta och fortsätta i meningslöshet. Det är alltså
tvålopera-receptet - såpor slutar ju aldrig förrän de läggs ned.

  Det görs inga bra sf-serier för TV längre. Vi får väl se om det blir Fast
Forward på videon eller DVD:n för "Flash Forward".

Nya Windows 7 - Hitta en dator som passar dig! Mer information.
http://windows.microsoft.com/shop