[SKRIVA] Re: Finska filmpriser till "Iron Sky"

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 6 Feb 2013 05:07:10 +0100

Den 5 februari 2013 12:35 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Det gjordes en vampyrfilm ung samtidigt som "Låt den rätte...", litet
> billigare produktion - men inte helt oäven.
> Annars har nog Peter Öberg tagit upp det mesta i sin filmografi.
>   "Äkta människor" var för TV, men ganska bra. Eva Röse var hjältinna i en
> cyberpunkfilm, "Storm" om jag minns rätt.

Det stämmer ju när man påpekar det, "Låt den rätte komma in" är inte
den enda stora (dvs icke indieproducerade) svenska fantastikfilmen,
men den enda som varit riktigt bra och framgångsrik. När det gäller
just horror kan man nämna att jag publicerade en förteckning över
svenska skräckfilmer i näst sista numret av Minotauren, och höll ett
föredrag om detsamma på sf-kongressen Conversation i Stockholm 2006.

"Storm" är energisk och originell och gav Måns Mårlind och Björn Stein
biljett till Hollywood där de gjort betydligt bättre filmen, men just
denna hävdar jag pendlar mellan det begåvade och pinsamma. I strikt
mening är det en actionfilm och drama inspirerad av cyberpunkfilmer
som Matrix, men som utspelar sig i den "psykologiska rymden" snarare
än cyberspace.

Den andra vampyrfilmen förutom "Låt den rätte..." måste vara
"Frostbiten" (2006, http://www.imdb.com/title/tt0454457/), som jag
tycker är medioker i sina bästa partier; ungefär lika bra eller
snarare lika dålig som de flesta amerikanska b-skräckfilmer. Såvitt
jag förstått var detta också en independentfilm.

Sedan finns ju Strandvaskaren (2004,
http://www.imdb.com/title/tt0375100/?ref_=sr_1) som är snyggt gjord,
proffsigt regisserad och inte indie, men inte heller på något sätt
märkvärdig -- en mycket konventionell slasherskräckis.

"Den osynlige" (2002, http://www.imdb.com/title/tt0298491/?ref_=sr_1)
är bra och blev uppmärksammad internationellt och fick en amerikansk
remake, men någon riktig skräckfilm är den knappast -- snarare ett
övernaturligt drama.

/ Rickard