[SKRIVA] Re: Finska filmpriser till "Iron Sky"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 5 Feb 2013 12:35:15 +0100

rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> I Sverige har vi i stort sett bara Låt den rätte komma in (2008). Den
> blev mycket bra, men det är symtomatiskt att regissören Tomas
> Alfredson gjorde sitt bästa med att tona ned att det var en
> skräckfilm; den var enligt honom först och främst en film om vänskap
> och kärlek... Medan danska, norska och finska experiment med genrefilm
> får fullt stöd från ländernas respektive filmindustrier, tycks vi vara
> lite för snobbiga i Sverige för att kunna utvecklas åt samma håll.
  Det gjordes en vampyrfilm ung samtidigt som "Låt den rätte...", litet
billigare produktion - men inte helt oäven. Annars har nog Peter Öberg tagit
upp det mesta i sin filmografi.
  "Äkta människor" var för TV, men ganska bra. Eva Röse var hjältinna i en
cyberpunkfilm, "Storm" om jag minns rätt. Ingmar Bergman har ju gjort "Vargens
tid" och "Det sjunde inseglet" (det senare fantastik för att man bl a plockar
med Döden; den förra om något atomkrig eller så).
  Men det har gjorts ganska litet svensk fantastik på film. Det skall vara
sociala dramer. Då får man stöd av Filminstitutet, som ligger som ett kvävande
täcke över svensk film.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande
antologi - finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin
Skottdagen, http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 /