[SKRIVA] Re: Finska filmpriser till "Iron Sky"

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 5 Feb 2013 08:38:41 +0100

Den 4 februari 2013 21:05 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Filmen om hur nazister invaderar jorden från månen, "Iron Sky", vann tre
> priser på den finska filmgalan som hölls i går.

Det är den väl värd. Men ännu bättre tycker jag att den finska Rare
Exports (2010) är: http://www.imdb.com/title/tt1401143/ En svart
komedi som blivit internationell kultfavorit, om hur forskare
upptäcker jultomten infrusen i ett berg. Detta är verklighetens,
historiskt korrekta tomtegubbe, som är en riktigt elak jävel...
Speciellt mot små barn.

Norge har också lyckats med genrefilmer: Död snö
(http://www.imdb.com/title/tt1278340/?ref_=fn_al_tt_1) och
Trolljägaren (http://www.imdb.com/title/tt1740707/?ref_=sr_1). Danmark
har varit framstående också med sina genrefilmer i flera decennier nu.

I Sverige har vi i stort sett bara Låt den rätte komma in (2008). Den
blev mycket bra, men det är symtomatiskt att regissören Tomas
Alfredson gjorde sitt bästa med att tona ned att det var en
skräckfilm; den var enligt honom först och främst en film om vänskap
och kärlek... Medan danska, norska och finska experiment med genrefilm
får fullt stöd från ländernas respektive filmindustrier, tycks vi vara
lite för snobbiga i Sverige för att kunna utvecklas åt samma håll.

/ Rickard