[SKRIVA] Finncon 2007

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx" <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 11 Jul 2007 20:43:07 +0200

Är snart på väg till Finncon (Vikings färja i morgon, om någon vill hänga på). Denna eminenta sf-kongress har ni alla fått info om flertaliga gånger. Om inte besök www.finncon.org/en/ (för info på engelska). Minimum jag, Mikael Pargman och Tommy Persson drar dit (men troligen även fler svenska fans som jag dock inte har koll på - skall vi tippa 10 totalt?). Jag har själv besökt *samtliga* Finnconer, och sägs vara den ende som gjort detta. Inte ens i finsk fandom har någon besökt alla Finnconer. (Mina förbindelser med finsk fandom började via Tom Ölander under sent 70-tal och sedan via King-Con 1982.) Det är Europas största sf-kongress, större än Easterconerna t ex. Normalt deltagarantal pendlar kring 4-5000 (mer än så förra året i Helsingfors - men i år är det Jyväskylä i mittersta Finland, i samband med deras kulturfestival f ö). Det beror a) på att inträdet är gratis, b) på att arrangörerna jobbar häcken av sig och är duktiga, och c) på att man omfamnar div sidofandomar (fringefandoms) kring t ex serier, rollspel, film osv. Jag har aldrig haft problem att ha det väldigt kul på Finncon - och deras fester brukar vara legendariska! Lördagsfesten och dödahundsfesten. Det går nog att hitta billighetsflyg i sista minuten, för den sugne. (Så vitt jag vet *billigare* än färjorna. Jag är förskräckt över vad Viking Line tar! Men jag tar färjan då jag gillar skärgården och havets stilla lunk.) På Finncon skall jag bl a vara med på ett par programpunkter (och försöka plugga för Mord på månen), sluta ungefär sexa i bordshockeyturneringen (det brukar jag - de spelar det *nya* Stiga-spelet som jag är oinspelad på), intervjuas av Erkki för en nordfinsk tidning (pga min framstående författarkarriär - ungefär vid denna tid kör två finska tidningar noveller från Novellmästarna, där jag är med), bada bastu (det blir det nog vid minst något tillfälle) och släpa med mig massor av böcker från SF-Bokhandeln. Jag hämtade de böckerna idag. Det visar sig att Finncon lämnats i sticket av sin normala bokdistributör och behöver böcker av sina GoH:s, som man då fick beställa från Stockholm. Och den som levererar böckerna blir undertecknad. SFB var oförberedda ("Några veckor så hade vi beställt mer!" sade Lennart) men hade iaf en bunt på tippningsvis 15-20 kg. Jag tror att det är alldeles för litet böcker, men det är vad SF-Bokhandeln hade inne. Finncon sopade rent och tog rubbet av vad som fanns. (Man kan hoppas att några av Finncons normala bokbordssäljare har fler GoH-böcker. Jag tror nästan det.) Finncon är härligt! Bastu, sisu, öhl, och en riktigt stor, myllrande sf-con! Hyvä Suomi!

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).