[SKRIVA] Finncon

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 17 Jul 2009 10:44:56 +0200

Av någon obegriplig teknisk anledning var det bara min Finncon-rapport IV som
kom fram under kongressen. Jag har nu hittat rapporterna I och II (III är dock
fortfarande försvunnen) som jag återställer nedan, lätt putsade. Till det några
ord om Finncons avslutning, samt hemresan. Det hela blir litet fragmentariskt
då det är ihopsatt av olika textstycken, skrivet ”live”.

Sitter på Viking Line-färjan fredag morgon. Snart Finncon!
  Bordade igår strax före 16 (avgångstid 16.45). Konstiga – har inte sett dem
förut -  ID-kontrollanter vid inpasseringen. Viftade med omslaget till mitt
pass, men jag undrar om det här med Schengen fungerar. Det skall ju vara INGA
kontroller mellan Sverige och Finland.
  Hade just innan laddat ned Finncons program och kollat nätet för karta över
var Kabelfabriken (Finncon-lokalen) ligger. Också slängt iväg ett mail till Ben
B. Enligt div msg på olika forum  torde minst 10 svenska fans dyka upp. Ben
sade i ett svar att norrmän skulle anlända också. Trevligt.
  Viking Line har förslummats. Biljetterna är numera skitdyra (verkar ha gått
upp dubbelt med inflationen, räknat 10 år tillbaka!) och man tar numera ”endast
däckspassagerare under sommarsäsongen”. Dessutom verkar man ha avskaffat
”flygstolarna”. Jag och zigenarna som brukade ha så trevligt i den avdelningen!
  Jag hittade i alla fall en halvsoffa och ett hörn på däck 7, där jag hade
relativt ostörd sovplats a la heltäckningsmatta. Inte långt från barens
gitarrist, som underhöll i bakgrunden på ett icke alls otrevligt sätt. En tur i
taxfreen avslöjade att man inte helt anammat den svenska kronans fall (det var
närmare 10 än 11 kr/euro), så SEK var bästa deal vid inköp.
  Tog det lugnt. Hade laddat min subnotebook med en massa skoj, som jag satt
och avnjöt. Avsnitt av 60-talsserien ”Min vän från Mars” (”My favorite
Martian”), avsnittt av en TV-serie om Rex Stouts suveräne deckare Nero Wolfe,
Doris Day-filmer, musik (bl a Tom Lehrer), böcker i PDF-format (en del
IsaacAsimov t ex). Jag har ca 100 timmars underhållningpå ett litet USB-minne.
Blir Finncon trög har jag ändå saker att förnöja migmed. Tekniken är fantastisk.
  Såg litet Martian och Wolfe. Läste en längre artikel om Mannerheim. Somnade
sedan in, sort of. Vädret var uselt. Det var det värsta sjögången jag sett på
en Finlandsfärja! Fick litet Estonia-vibbar, men det gick bra.
  Har sedan 5-6 timmar i Helsingfors innan allvaret börjar. Skall försöka hitta
öppna WiFin och fortsätta rapportera.

Ni lär få se två rapporter efter varandra nu, för jag hittade inget WiFi eller
annan nätanslutning i går fredag. Det var väldigt mycket folk och svårt att ta
sig fram eller hitta saker Jag får jobba hårdare på det idag.
  Efter färjan tog jag i alla fall en stilla promenad till Kabelfabriken, som
är ett slags konferenscenter i anslutning till div köpcentra. I princip verkar
det bestå av stora, mörka golvytor som avdelas till olika funktioner. Lite
förvirrande. Lämnade bagage vid Åbo SF-sällskaps bord, som f ö är mittemot
finska Piratpariet! Pratade med Ben och Tero bl a. Hade trevlig snack med de
finska piraterna (och jag har faktiskt min ”Jag röstar PIRAT”-knapp från
EU-valrörelsen med mig). Det finska Piratpartiet är nystartad och har
naturligtvis hämtat mycket inspiration från det svenska. Man var mycket glada
åt att vi i Sverige fixat EU-mandat. I Finland var man senare i starten, men
givet litet tid osv kan det nog gå bra för dem. Närmast har man väl ett
riksdagsval (jag minns inte exakt när, men om 1-2 år).
  Såg några av svenskarna.Tomas, Carolina, Tommy, Sten, osv. Det är minst 10 av
oss här. Det skall finnas norrmän på plats också, men de har jag inte funnit
än. Det är MÅNGA här och svårt att hitta folk. På platsen utanför lokalen finns
minst 2-3000 pers, unga tjejer, Anime-utklädda – och jag överdriver inte. Det
är så många att man stundtals stoppar insläppet. När jag gick ut en stund
vägrades jag inträde igen, pga överbefolkning. Usch! Jag har ju varit på alla
Finncons, varit hedersgäst – jag borde ha gräddfil. (Sålunda missade jag GRR
Martns hedersgästtal. Men någon kanske spelade in det, så jag får leta på
Youtube.)
Minglade litet, men det är inte lätt med så MÅNGA deltagare. Var jag sov kan vi
hoppa över, men det vore nice med bättre sovplats.

Sitter nu i en park i väntan på att conen startar. Måste jaga runt efter WiFi.
Underhåller mig själv med ett avsnitt av ”Min vän från Mars”. Var på lördagen
på i stort sett hela det finlandssvenska programmet. Vi fick till exempel en
diskussion mellan två finlandssvenska fantasyförfattarinnor, som tycks vara mer
eller mindre okända i Sverige (eftersom deras böcker knappt distribueras i
Sverige då de kommer  ut på finländska förlag). Jag hade många inläggg från
publikledet.
  Det fanns ett kafé eller en sorts bar där man kunde sitta och snacka, med
terraser och sittgrupper utanför. Satt där ibland, då vädret avsevärt
förbättrats. Var mest upptagen av att missa så mycket program som möjligt, som
annars gick i 5-6 programspår (och alltid något på engelska).

Nå, sitter nu hemma hos Tom Ölanders son, där jag slafat, och skriver hastigt
ned några ord på hans dator innan det är dags att ge sig av. Kom hit sent, sent
så där 4 på morgonen. Vi har suttit och bytit anekdoter om Tom, Finlands Mr SF.
Gårdagen blev lång.  Bevistade bl a det finlandssvenska programmet som sagt.
  Missade dock alla hedersgästtal osv. Vädret är bra. I torsdags var det nästan
full storm när jag anlände med färjan. I fredags var det mulet. Nu skiner solen.
  Lördag kväll hade vi bordshockey-turneringen. Jag tror att jag förlorade alla
matcher... (Nej, förresten, en match vann jag!)
  Sedan var det fest. Snackade litet med de norska deltagarna.
  Katten heter Asuna.

  Åkte buss och T-bana tillbaka till conen tillsammans  med André Ölander. Den
finska T-banan är rätt intressant. Inte så många stationer (än) men välordnade
och fina röda vagnar.
Jag gick t ex på en coffeklatsch med George RR Martin (han verkar vara en
trevlig och begåvad karl) och pratade även med hans fru Parris. Det var ju
litet kompensation för att jag missade hans hedersgästtal.
  Hörde att min ukrainske vän Boris Sidyuk var på Finncon - men jag hittade
honom aldrig! Sprang runt och frågade alla om de sett Boris. Det var alldels
för mycket folk. Någon hävdade att Finncon i år besöktes av 15 000 pers! Det
kan vara sant - och är helt otroligt. Och det var omkring 20 svenskar på plats.
  Vädret var helt OK. Hängde en del vid Åbo SF-sällskaps bord. Lyckades inte
sälja någon Mord på månen (alla intresserade har väl redan köpt den!). Kände
mig rätt trött (är nästan alltid det på kongresser - man sover för litet,
liksom). Var på deaddog-festen och den var trevlig (som alltid på Finncon).
Lyckades hålla mig vaken till åtminstone kl 3-4 (somnade i en soffa) men vissa
lär ha hållit på till 7 på morgonen.
  Tänkte ha en trevlig dag i H-fors, men dagen blev närmast förstörd av ett
envist regnande. Hittade några antikvariat, men tyvärr är mycket av sortimentet
på finska. Tog mig till Viking Line-terminalen. Färjan gick 17.30. Helt
plötsligt stötte jag på Tommy, Mikael och andra svenska fans, som mig ovetande
tog samma båt. Jag stötte också på kineser, turkar, uruguayare och holländare
som jag hade trevligt småprat med. Särskilt kineserna var trevligt att bekanta
sig med och höra deras syn på vad som händer i Kina just nu. Tittade litet på
film via min bärbara dator. Man hade ett särskilt sovrum som jag nyttjade.
kände mig tröttare än någonsin på tisdagen. Men det var det värt! Finncon är
kul – men det börjar kanske bli litet väl stort och kaotiskt.

(Det här är något sent postat, ty när jag kom hem drabbades jag av något virus,
som slog ut mig 2-3 dagar. Hade tydligen plockat upp det i Helsingfors. Som tur
är var det inte svininfluensan. Rapporten blev inte lika lång som tänkt, men
jag orkar inte sitta och peta på’n mer.)

IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) Sänd bidrag till Fantastiknovelltävlingen 2010
(1000 kr i förstapris) senast 31/8 till fantastiknovell@xxxxxxxxxxx och
ahrvid@xxxxxxxxxxx .
Show them the way! Add maps and directions to your party invites.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/events.aspx-----