[SKRIVA] Finalfältet klart i Fantastiknovelltävlingen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 5 Sep 2011 18:34:00 +0200

Har suttit i helgen och läst noveller tills ögonen blöder, och nu är 25
noveller i Fantastiknovelltävlingen 2011 klara för finalen. Juryn har börjat
jobba. Hittade ytterligare en novell, så totalmängd bidrag blir 108 (litet mer
än "omkring 100" som jag först sade, men det är svårt att räkna vid en första
ytlig koll, bl a för att en del sänder flera bidrag i samma mail).
  Juryn (Niklas, Pia, KG) får rätt gott om tid på sig. Jag hoppas på resultat
någon gång i slutet av september. Det kan vara nog så kinkigt att sitta och
bedöma en massa noveller! Och det är också skälet till att det är jag som gör
finalurvalet. Att lägga på en jury att läsa 100+ noveller vore ogörligt, och
jag tror mig ha tillräckliga kvalifikationer för att i alla fall hitta en grupp
på 25 vari dem som kan höra till topplistan bör vara. (Jag har varit novellred
- Teknikmagasinet och Nova SF -, skrvit noveller i ett kvartsekel, drivit
SKRIVA-listan i 1,5 decennium, osv. ) Vanligen är det så att man för en hel del
noveller ganska snart ser brister (språk, intrigen, novellen haltar helt enkelt
betänkligt) och det svåra jobbet är med de novellerna som är "halvbra".
  Juryn får finalbidragen anonymiserade. Och undertecknad har inget att göra
med deras domar. Vilka som går till final sägs inte - bara vilka som hamnar på
prispall eller får ev hedersomnämnanden.
  Det är väldigt mycket jobb med novelltävlingen. Först skall tävlingen puffas
för (vilket jag hade något mindre tid för i år - SFJ, tre sf-coner, osv). Jury
skall värvas och alla bidragsgivare skall få mottagningsmail ("Tack för ditt
bidrag...") och en del har frågor man skall svara på. Sedan skall bidrag gås
igenom, räknas och man skall samla upp så att allt kommer med. Och så skall
allt läsas och iaf finalurvalsbedömas. Så får man litet korrespondens med
juryn. Och när resultatet skall utannonseras är det nästan dags att börja
fundera på nästa tävling... Det handlar om veckor snarare än dagar. (För att
inte tala om bidragsgivarna! Många bidrag är uppenbarligen flera dagars jobb.
Det handlar om flera årsarbeten, totalt, skulle jag tro.)
  Så, leve novellen!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)