[SKRIVA] Fin- Vs Ful-kultur

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 14 Mar 2010 16:54:55 +0100

(På ett Annat Forum skrev jag nyligen en kommentar som kanske kan vara av
intresse här. Det handlade ursprungligen om någon som uttalat sig om att Stieg
Larsson var skräp, men jag tar bort den referensen här.)

Det finns bland "etablerade konstnärer" - som skådespelare, författare som
uttalar sig med rynkad panna i TV, m fl - ett förakt för det populära, det som
slår, det folk gillar. Det är "inte konst". Det som "är konst" skall däremot
premieras och upphöjas och stödjas med ett helt batteri av statligt stöd och
statliga stipendier.
  Bla, säger jag. Och tillägger: Blä.
  Det har genom historien visat sig att det folkliga är a) det som räknas och
leder till konstnärlig utveckling och b) det som överlever och blir framtidens
klassiker. Några exempel:
  - Homeros, grekiska dramer osv, från början publikfriande, billiga såpor
(utan särskilt mycket till personteckning och psykologiskt djup).
  - Shakespeare spelade för folket, där även piogr och tjänstefolk hade råd med
de billigaste platserna på det stampade jordgolvet till The Globe. Mord,
incest, familjevendettor, spökerier m m var huvudingredienser.
  - Bellman, som sjöng anskrämliga visor om vanligt folk, nedgångna suputer,
horor, m fl och inte sågs väl i de finare salongerna (om än han sågs som så
lustig att den gamle taskspelaren iofs kunde släppas in som underhållning till
kaffet i borgerskapets salonger).
  - Charles Dickens som praktiskt taget uppfann kolportagelitteraturen
("rännstenslitteratur" även kallad med de finkulturellas finkänslighet) genom
oändliga följetongshäften som han utgav själv.
  - Jazz och rock och pop, som kom från förtappade ättlingar till negerslavar
och ansågs vara meningslöst djungeldunk och gillade man The Beatles borde man
klippa sig och skaffa ett jobb.
  S k finkultur är stel, själlös och saknar självständig överlevnadsförmåga
(utan måste leva på krystade applåder och framkallade bidrag av ett nätverk av
självgod kultur-"elit").
  Fast jag kanske har fel. Eller rätt. Det vet vi inte i förväg. Därför skall
vi inte styra kultur utan låta folk få välja själva. Det folk i det långa
loppet föredrar är det som i slutänden räknas. Om X antal år eller decennier
ser vi vad som funkar och överlever. Och under tiden blir det som avleds till
det som är dödfött bortkastat, och till och med lägger sig i vägen för riktig
kulturutveckling.

--Ahrvid

Ps. Man kan få sådana konstiga uppfattningar som mina om man nu i hela livet
gillat sf-litteratur, dvs rännstenslitteratur från rymden om flygande tefat och
glosögda monster (eller hur sf ofta beskrivits). Så jag får väl anföra
förmildrande omständigheter från en taskig uppväxt.

Mejla i busskön! Hotmail i mobilen
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----