[SKRIVA] "Femte generqationen" i SVT:s öppna arkiv

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 20 Dec 2013 00:05:51 +0100

Fann att den gamla svenska sf-miniserien (tre timslånga avsnitt) "Femte
generationen" är upplagd för allmän beskådan i SVT:s öppna arkiv:
http://www.oppetarkiv.se/video/1635666/femte-generationen-avsnitt-1-av-3
Detta är en tv-serie som Colin Nutley gjorde 1986 innan han uppmärksammades
med långfilmen "Nionde kompaniet" och därefter slog igenom med dunder och
brak när "Änglagård" hade premiär. Jag var mycket ung på denna tiden men
minns att jag uppskattade "Femte generationen" ganska mycket; den hade
energi, fart och stämning, till skillnad från övriga svenska tv-serier som
var mer av filmad teater. Av det jag sett nu tycker jag nog fortfarande att
serien har klass; Colin Nutley utnyttjar filmmediets möjligheter med
färger, musik, rörlig kamera och kreativa bildvinklar utan att gå till
överdrift.