[SKRIVA] Re: Feministisk fantasyserie

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 25 Sep 2013 11:59:33 +0200

Den 25 september 2013 11:50 skrev Anna Andersson <fairylove.91@xxxxxxxxx>:
> Jag är väldigt tveksam till din titel. "Feministisk fantasyserie"? Hittar
> inte någonstans att det står att den är feministisk så jag drar slutsatsen
> att det är din egen uppfattning. I sådana fall, vad är det som är
> feministiskt med den boken? En värld med ett matriarkat är väl ändå lika
> illa som ett patriarkat...?

Det behövs inte mycket intelligens för att inse att detta äe beskrivning av
en feministisk fantasyserie:

"Men när hon väl räddar prinsen visar det sig att han inte alls är lika
medgörlig som hon tänkt sig. Han har en egen vilja, och vill bli behandlad
med respekt!

Sword Princess Amaltea är en fartfylld äventyrsserie i en färgstark
fantasyvärld där könsrollerna är ombytta. Fagra värdshuspojkar och väna
prinsar i torn vaktade av drakar kontrasteras mot kvinnliga riddare och
brutala banditbrudar. Med mycket humor och action tas vi med på ett äventyr
som är både omskakande och nyskapande."

Det som slår mig som helt fantastiskt i dessa nördkretsar, är det huvudlösa
och antiproduktiva _tjafset_. Så fort någon av någon anledning reagerar
avogt på något, hur uppenbart korrekt det än är, så är det helt okej att
blåneka till det och försöka dribbla bort den andra med ordmassor och
ordvrängeri.