[SKRIVA] Re: Favelornas framtid

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 21 Jun 2014 00:39:33 +0200

Rickard:
> Därefter nämner du att elbolagen börjat ta betalt för elen i de upprustade
> favelorna, men
> till kraftigt nedsatt pris.
  Priset är kanske inte nedsatt. Det beror på hur mycket man förbrukar. Jag
roade mig med en räkneövning.
  En favelafamilj sägs betala ca 40 kr/mån för el. Låt oss anta att elpriset är
som i Sverige, exkl skatter. Via www.compricer..se/elpriser fick jag fram att
det rörliga svenska elpris som just nu erbjuds är ca 75 öre/KWh. Via
www.ekonomifakta.se att alla skatter (inkl moms) är ca 35 öre/KWh. Under
beräkningens antagande blir leveranspriset 40 öre/KWh, vilket lätt räknas ut
blir 1000 KWh/mån eller ca 3,3 KWh/dag.
  Det betyder att man har en budget på 137 Watt som kan stå på dygnet runt.

Så räknade jag på olika apparater, och jag räknar de energisnålaste (men ger
inte källor; fick kolla runt på en massa sidor för att få fram förbrukning).
  16 Watt, en LED-lampa motsv 80 Watt glödlampa (dygnet runt).
  15 Watt, en laptopdator (anges dra 10-20 Watt, men det gäller inte
"värsting-laptops").
  75 Watt, en 20" LED-TV.
  8-13 Watt, en termostatkyl (jag fann två olika uppgifter, omräknat från
0,33-0,55 KWh/dygn; ett modernt kylskåp har visserligen en toppeffekt på
100-150 Watt, men går bara en mycket liten del av tiden då termostaten slår på).

Energiförbrukningen hamnar på 114-119 Watt, vilket ger en marginal till 137
Watt. Förbrukningen för ev mobiltelefonladdare räknar jag som försumbar.
  Därutöver har man kanske elspis, som kan dra 1500 Watt, men a) det finns en
marginal kvar, b) spisen används bara kortare tider, c) beräkningarna ovan
utgår från att apparaterna används dygnet runt vilket säkert inte är fallet, så
en elspis kan förmodligen gå in under 137 Watt eller 3,3 KWh/dygn. (Går spisen
1 tim/dag tas 62 Watt av elbudgeten; det räcker med att TV:n får gå betydligt
kortare tid.) Såvida inte familjen använder gasolspis, spritkök eller lagar mat
på ved.
  En elkostnad på 40 kr/mån KAN motsvara förbrukningen om man inte har en massa
prylar som drar iväg med den. Dessutom kanske elbolag i tredje världen har
lägre produktionskostnader för el än 40 öre/KWh, genom lägre löner för personal
och ett mindre avancerat elsystem (vilket minskar anläggnings- och fasta
kostnader).
  Jag skulle tro att en poäng med det fasta priset är att slippa kostnader för
att mäta elen: installera dyra elmätare, bekosta personal som går runt och
läser av, bekosta administration för att räkna ut förbrukning, osv. Man kan
stoppa in säkringar som slår ifrån om någon får för sig att förbruka orimligt
mycket el.
  Bara som räkneövning.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /