[SKRIVA] Re: Fantasy = uppror?

  • From: "Anders Lindberg" <anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 10 Jul 2008 05:43:20 -0500

From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx"
>Borås tidning, "Fantasy - en uppmaning till uppror", är en artikel som
>hävdar att fantasy är subversiv:
>
>"Min utgångspunkt är istället att fantasyn ifrågasätter föreställningar,
>värderingar och traditioner och därigenom den rådande ordningen. Det är dess
>samhällskritiska sida som gör att den betraktas som farlig och för att
>neutralisera dess verkan har den beskrivits som enbart rolig läsning och inget
>annat.
>Jag vill hävda att fantasy erbjuder ett alternativt sätt att se på
> [...]

Varför kan fantasy inte bara få vara fantasy? Måste man hitta
politiskaundertoner i alla böcker?

Fantasy är en sorts saga, en underhållning, "vederkvickelse för själen", det är
litet färg och roliga miljöer, litet spänning, action. Sagan om Ringen är inte
Das Kapital.

Dessutom har nog alla fantasyförfattare olika personlig politisk färg. Bara
därför blir det svårt att generalisera. (Men det du säger om Tolkien verkar
stämma. Han levde i ett mentalt 1800-tal eller något, vilket inte hindrar att
han skrev bra böcker.)

/A.L.

anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx

--