[SKRIVA] Fantasy i SvD

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 23 Jul 2009 23:01:43 +0200

Jag har glömt att nämna det (och såg det själv sent) men SvD hade för en tid
sedan en stor artikel om fantasy. Rubrik: "Där allt är möjligt":

www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3217421.svd

Man har pratat med folk på SF-Bokhandeln och går igenom alla olika typer av
fantasy som finns. En nyhet för mig var subgenren man kallar "Fantzy" (är den
stavningen inte "Fantazy"?) som beskrivs som "fantasy med romantiska inslag och
en stark hjältinna". Nåja.
  Man verkar vilja försöka inkorporera sf i fantasy (jag menar att det är
tvärtom - fantasy är en sorts sf, men utan rationalistisk, vetenskaplig
bakgrund) i och med att man tar upp s k steampunk. Och man missar det som
brukar kallas "science fantasy", dvs sf som i allt väsentligt är som fantasy
(man har litet magi - kanske i form av telepati, teleportation etc - och en och
annan strålpistol, men i stort sett är det ett medeltidssamhälle med kungar,
prinsessor osv).
  Därtill kunde man också påpeka att fantasy måste sägas ha en del områden
gemensamma med s k horror (skräck).

IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) Sänd bidrag till Fantastiknovelltävlingen 2010
(1000 kr i förstapris) senast 31/8 till fantastiknovell@xxxxxxxxxxx och
ahrvid@xxxxxxxxxxx .
Show them the way! Add maps and directions to your party invites.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/events.aspx-----