[SKRIVA] Fantastiknovelltävlingen 2007 (fråga och bludder)

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 04 Jul 2007 20:37:56 +0200

Ur ett mail om Fantastiknovelltävlingen 2007:

"Sedan undrar jag förresten om det är ok om jag skickar flera noveller i olika mejl, vilket jag antar att det är. ... Keep up the good work! Jag uppskattar den tid du lägger ned..."

(Detta korta utdrag utgör citaträtt enligt "god sed", à la upphovsrättslagen, om någon undrar.) Den senaste veckan har jag fått ett tiotal mail som rör Fantastiknovelltävlingen. Ungefär hälften har haft novellbidrag, andra hälften har frågor (men kommer sannolikt tillbaka med bidrag senare). Den vanligaste frågan är just om man får bidra med fler än en novell. Svaret är enkelt: ja. Man får bidra med hur många noveller man vill. I praktiken har väl aldrig någon sänt in mer än 3-4 noveller, som mest (och sänder någon in 87 noveller kan jag tänka mig logistiska problem och något slag av filtrering för att få fram de bästa av de 87...). Uppenbarligen har Fantastiknovelltävlingen den senaste tiden uppmärksammats på ett eller fler "högprofil"-ställen, för det har varit mycket korrespondens. Två månader *innan* deadline är så många bidrag och uppmärksamhet ovanligt! Det bådar gott för tävlingen. Kanske kan man så smått hoppas på bidragsrekord (det krävs ca 60 för det). Jag noterar även brevskrivarens uppmuntrande ord om den tid som nedlägges. Jag har hittills lagt ned, tippningsvis, 20 timmar på att sprida info om novelltävlingen. Och då återstår ändå *mycket mer* jobb. Med och kring tävlingen. Det är bl a sådant som åsyftas med konstateranden om att mycket av det som definierar SKRIVA är jobb av Yours Truly. Därför känns det bedrövligt när vissa (om än bara någon enstaka debattör) försöker få det till att massor med nedlagt jobb inte skulle räknas. Det skulle vara "förakt" att räkna jobb som läggs ned på SKRIVA, hur konstigt det än kan låta.
  Jag uppskattar också den tid jag lägger ned på tävlingen.
  Till minst en arbetsvecka, à 40 timmar. Minimum det.

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).