[SKRIVA] Fantasispråksfan

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 8 Feb 2010 18:12:14 +0100

En artikel om Durandal "Sippan" Bytting som är en stor fan av påhittade språk
("conlang", av "constructed languages"). Han ritar t o m serier med sina egna
språk.

http://www.aftonbladet.se/wendela/ledig/article4319046.ab

Om ett språk han hittat på:
  "En tidig förolämpning på Hwaerd Raaz betyder något i stil med "din åsyn
förgiftar mina ögon likt skvättande löksaft".
  Jag använder ett pi-tecken som representerar ett fonem som på fackspråk
skulle kallas "oexploderad tonlös dental klusil", vilket är kul eftersom
oexploderade klusiler i de allra flesta naturliga språk alltid är allofoner.
Det vill säga det är ingen betydelsebärande skillnad mellan dem och deras
exploderade motsvarigheter. Ett exempel på svenska skulle vara T-ljuden i
"vatten" (exploderad) och "vattna" (oexploderad)."
  Om nu det gör något klart som vatten...
  Man kanske kan konstatera att om man heter (eller möjligen kallar sig"
Durandal "Sippan" Bytting har man kanske behov av att hitta på nya, bättre ord.

Windows Live: Gör det enklare för dina vänner att se vad du håller på med på
Facebook.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/see-it-in-action/social-network-basics.aspx?ocid=PID23461::T:WLMTAGL:ON:WL:sv-se:SI_SB_2:092009-----