[SKRIVA] Fan, författare, SF-Bokhandlare Johan Frick död

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 14 Nov 2015 22:31:12 +0100

Den kände sf-fanen,medarbetaren i SF-Bokhandelni Göteborg och på senare år
författaren Johan Frick avled i morse, 49 år gammal (några dagar innan han
skulle fylla 50). Dödsorsak en hjärntumör.
Han var mycket aktiv fanzineutgivare från oc med tidigt 80-tal och gav sig
också in på musiken. Jag har hans första singel, från ett band han kallade Cpt
Future and the Ray Guns. Senare startade han Johan Fricks Kapell, där andra
sf-fans medverkade. Han drog gärna s k filksånger på sf-kongresser. I början av
2000-talet bidrog han till att dra igång SF-Bokhandelns Göteborgs-filial, där
han också arbetade.
Relativt nyligen fick han ett antal noveller publicerade av Bonniers
Mix-förlag (i alla fall tre, fler finns kanske i "pipelinen"?) i E-form, som
enligt uppgift skall kombineras till en tryckt bok i vår. Han var också länge
verksam som översättare till en rad böcker inom sf och fantasy.
Själv har jag känt honom sedan han började i fandom, så där drygt 30 år.
(Såvitt jag minns träffade jag honom senast förra året. Något evenemang på
SF-Bokhandeln i Stockholm. Såg honom nog ett par ggr under året. Annars bodde
han ju i Gbg.)
En sorglig dag.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) och förbered dig för
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2016, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Mellan tid och rum
http://www.adlibris.com/se/e-bok/mellan-tid-och-rum---himmel-och-hav-9789187711435
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)
-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan