[SKRIVA] Re: Fallet Assange

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 20 Aug 2012 22:10:17 +0000

>  En demonstration av hur svårt det är att tolka "allmänna meningar" är ju att
> även om du tror dig uppfatta att "8 av 10" är si eller så, fick
> Sverigedemokraterna bara 6% i valet (inte ens 1 av 10).
Fast det blir ju bara 8 av 10 som jag råkar prata med i min lilla stad, jag vet
inte hur många som gick och röstade på SD i Ronneby men även de som inte lägger
sin röst på dem tycks sympatisera med det här, enligt mig, usla enfrågepartiet.
En sk allmän uppfattning är att mindre städer hyser fler rasister än större
städer, har jag hört.
 Problemet med mentalitetshistoria kan vara just att försöka avgöra om åsikter
uttryckta i en individuell text är representiv för sin tid, eller för en viss
grupp en viss tid. Eftersom mentaliteter är trögrörliga åsikter kanske de
enligt somliga skulle vara biologiskt betingade ?