[SKRIVA] Falk om Hoch

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 18 Jan 2008 19:17:51 +0100

Edward D Hoch (1930-2008) är död.
Han avled på morgonen den 17 januari. Han var kanske den sista länken till pulperan inom deckargenren. Han debuterade nämligen i december 1955 i pulpmagasinet Famous Detective med "Village of the Dead", den första novellen om Simon Ark, som påstås vara en 2000 år gammal koptisk präst, som till straff för att han tagit sig före att skriva ett femte evangelium inte får dö utan måste kämpa mot Satan. Det har han alltsedan dess gjort, men även om det ofta finns en ockult stämning i berättelserna, så är lösningarna på problemen alltid rationella. Efter Simon Ark lanserade Ed Hoch med åren allt fler gestalter som brottsbekämpare. Medan de flesta författare inom den kriminella genren övergav de traditionella deckarna med omöjliga brott, mord i slutna rum och liknande, så upprätthöll Ed Hoch envist dessa uttrycksformer. I december 1962 blev han för första gången publicerad i Ellery Queens Mystery Magazine och från majnumret 1972 till februarinumret av tidskriften, som just kommit ut i USA har han haft en novell i vartenda nummer. Eftersom Hoch hade en framförhållningh på drygt ett halvår torde flera noveller koma framöver. Han hade när han avled skrivit en bra bit över 900 noveller. Hans förmåga att komma på nya kluriga fall kombinerad med hans blick för karaktärer och miljöer gjorde honom till den ende stora novellisten under de senaste35 åren. En kollega till honom sa vid ett tillfälle att man borde undersöka Hochs hjärna för att se var han fick allt ifrån. Själv sa han vid ett tillfälle till mig att han alltid intresserat sig för svårlösta problem och att han fick sina idéer från alla möjliga håll och kanter. Små händelser, notiser i tidningar etc. Han hörde ett stort referensbibliotek att falla tillbaka på. man brukar säga när någon går bort att det är en stor förlust. I Hochs fall stämmer det. det blir inga fler noveller om Simon Ark, Nick Velvet och alla de andra problemlösarna.
  Bertil Falk

AE: Ovan vad Bertil Falk nyss skrev om Ed Hoch. Han kände Hoch, besökte honom när han var i USA, osv. Bertil har också delvis introducerat Hoch för svenska läsare. Enligt svenska Wikipedia ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Edward_D._Hoch ) finns fyra böcker av Hoch på svenska, och om jag inte misstar mig har Bertil varit inblandad i utgivningen av de tre sista (bl a som översättare):

Se i syne och Tre noveller, 1984 (Se i syne av Peter Lovesey och Tre noveller av Edward D. Hoch: The hoofs of Satan; The Leopold locked room; The case of the November club)
Kristusmorden: detektivmysterier, 1997 (valda noveller)
Doktor Hawthornes sällsamma mysterier: åtta kriminalnoveller, 1998
Mästertjuven Nick Velvet's märkligaste stölder: tretton kriminalnoveller, 2000 (The thefts of Nick Velvet)

Engelska Wikipedia anger att Hoch fram till sin död publicerat exakt 938 noveller. Men eftersom han hade en framförhållning på minst ett halvår för sina grejor i t ex Ellery Queens Mystery Magazine, lär det bli fler (om denna framförhållning används för att ha med Hoch fram till i maj i år, blir det exakt 35 år i EQMM med en novell i *varje nummer*!). Jag ser på engelskspråkiga listor att många kände Hoch, och hyllar honom som en mycket trevlig och begövad person, en riktig gentleman. Själv gillade jag hans noveller. I buntar av EQMM som jag fått av Bertil, i novellsamlingar osv, har jag läst mycket av Hoch.

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Gå med på SKRIVA! http://www.skriva.bravewriting.com
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).