[SKRIVA] FTL?

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx" <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 18 Aug 2007 19:20:07 +0200

Två forskare, Nimitz och Stahlhofen vid Kolenz' universitet, anser sig ha mätt upp effekter som ljushastigheten överskridits. Experimentet finns beskrivet här:

http://www.eurekalert.org/pub_releases/2007-08/ns-lst081607.php

De har använt prismor och kvantegenskaper hos fotoner genom den s k tunneleffekten. En analogi skulle vara (om jag inte missuppfattat) att se om ett tåg med tjugo vagnar håller sig till hastighetsbegränsningen när det åker mellan två städer. Man mäter tågets hastighet från dess mitt. Men vid varje station kopplas ett par vagnar av, och till mottagarstaden anländer tågets första del - snabbare än hastighetsbegränsningen, men tåget i sin helhet har inte överskridit hastighetsbegränsningen, då mitten fortfarande finns någonstans vid en mellanstation. På't ungefär.

--Ahrvid

Ps. FTL = Faster Than Light, en känd förkortning.

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!