[SKRIVA] Re: FAAn-priserna

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 19 Mar 2009 15:21:13 +0100

> From: gunnar.andersson@xxxxxxxxx
> Alltså: Var kan man hitta, eller få av någon bättre bevandrad, förklaringar
> till vad alla dessa olika kategorier innehåller?
>
> Jag menar:
> Best Fan Artist
> Best Fan Writer

  Fan- dvs en person som inte är Pro (professionell). Amatör, om du så vill.
(Ett fint ord som betyder ung "en som älskar det han gör".)

> Best Fanzine

  Sf-amatörtidskrift, av "fan-magazine". (Ordet myntat 1940 av den döve
amerikanske sf-fanen Louis Russell Chauvenet.)

> Best Letterhack

  En som skriver många brev, vanligen för publicering i brevspalter i fanzines
(men även professionella sf-magazin; jag tror fanzinespalterna räknas mest
nowadays - kanske även E-mail!).

> Best New Fmz Fan

  Bästa nya fanzine-utgivare (fmz = fanzine = FanMagaZine).

> Best Online Site

  Men det är väl ändå i dagens värld lätt-begripligt?

Invite your mail contacts to join your friends list with Windows Live Spaces.
It's easy!