[SKRIVA] Re: Evigt liv

  • From: Torbjörn Wester <wester@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 18 Apr 2010 15:37:05 +0200

som gör en kopia kommer at bli frustrerad av att han själv fortfarande
kommer att dö, >>medan kopian lever vidare...

>A fair point. Vid sådan kopiering måste man naturligtvis ta en "mindscan"
vid ett ögonblick så nära originalets död som möjligt.

Fast det spelar ändå ingen roll.

Det handlar ändå bara om att skapa en ny individ (en kopia), det handlar
inte om att man förlänger sin egen existens.

>Möjligen kan en "mindscan" bli så inkräktande att det faktiskt dödar
personen! Man måste ta isär hjärnan på detaljnivå, kanske.

Ja, i så fall är det raka motsatsen till att få evigt liv. Då handlar det om
att avsluta sitt liv.

>2) Hjärnan är organiskt material som ständigt förändras. Små subtila
förändringar sker oavbrutet. Frågan är om en simulering av hjärnan i en
hyperduperdator kan fånga >in alla dessa små förändringar. Förutom att
simulera hjärnan, måste man simulera hjärnans eget förändringssystem. Det
ökar komplexiteten för simuleringen rejält.

Faktum är att det finns otroligt långt gånga experiment där man lyckats
kopiera en del av en råtthjärna till en dator, och sedan "starta" den.

Emergenta fenomen uppträdde då, hjärnanimpulserna började pulsera med en
frekvens av 40 svängningar i sekunden, precis som i en "riktig" råtthjärna
när råttan koncentrerar sig på något. (Forskarna hade alltså INTE
programmerat datorn till att efterlikna en råtthjärna. De hade skapat en
kopia av råtthjärnan och sedan "startat" den.)

Vad denna konstgjorda hjärna tänker på (om något) är dock omöjligt att säga.

Allt detta är hämtat ur den populärvetenskapliga tidskriften Allt om
vetenskap nr. 4/2010 - "De bygger en hjärna med datorer".

Planen är att bygga en kopia av en människohjärna, men det är långt kvar
dit. En sådan hjärna skulle behöva hantera 200 gånger mer data än i Googles
alla servrar. Bara elförbrukningen skulle kosta 20 miljarder per år.

>--Ahrvid

Mvh.
Torbjörn