[SKRIVA] Re: Evigt liv

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 18 Apr 2010 13:29:46 +0200

From: standupmackan@xxxxxxxxx
>> Läs Mindscan av Robert Sawyer!
  Jag tror det var Torbjörn som rekommenderade den, och kommenterade att den
som gör en kopia kommer at bli frustrerad av att han själv fortfarande kommer
att dö, medan kopian lever vidare...
  A fair point. Vid sådan kopiering måste man naturligtvis ta en "mindscan" vid
ett ögonblick så nära originalets död som möjligt.

> Det som sätter gränsen där är kostnaderna att kopiera (och lagra) ett
> "imprint" på en "aktiv arkitektur", alltså en annan levande människa.
  Kostnaderna för att lagra information och infobehandlingskapacitet sjunker
hela tiden snabbt. Så det är möjligen inget problem. Men det finns nog ett par
andra problem:
  1) Hur skall själva scannandet gå till? Hjärnan består av 100 miljarder eller
något, nervceller - och envar har tusentals kopplingar. Hur kan man få in all
den infon exakt, och det utan att skada hjärnan? Möjligen kan en "mindscan" bli
så inkräktande att det faktiskt dödar personen! Man måste ta isär hjärnan på
detaljnivå, kanske. Och det är kanske inget problem för den som är nära döden,
men det går inte att göra en "mindscan" på den som tänkt leva vidare, i så fall.
  2) Hjärnan är organiskt material som ständigt förändras. Små subtila
förändringar sker oavbrutet. Frågan är om en simulering av hjärnan i en
hyperduperdator kan fånga in alla dessa små förändringar. Förutom att simulera
hjärnan, måste man simulera hjärnans eget förändringssystem. Det ökar
komplexiteten för simuleringen rejält.

> Har dessutom inte William Gibson skrivit rätt mycket om de här frågorna?
> Har för mig att jag läst flera noveller som funderar på det där med
> definitionerna av gränserna för just "liv".
  Jo, Gibson har nog tagit upp saken både en och annan gång (men jag minns
inget exempel just nu).

Klicka här!
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----