[SKRIVA] Re: Eventuella pop-upfönster (var: Pillat med siten)

  • From: Kristoffer Holmén <illern@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 28 Mar 2007 08:25:02 +0200

Ahrvid Engholm skrev:
>   Man bör kunna hitta adware/spyware-scanners via Google. Kör du
> OSX/Linux bör du ha det enklare att hitta något, för du lär få färre
> svar. Matar jag in "adware spyware scanners Windows" i Google får jag
> 100 000-tals svar. Du lär få färre och då blir det lättare att hitta och
> sortera. (Jag får t o m väldigt mycket svar om jag matar in "Win98" -
> som är det jag kör - ty de flesta program som är relevanta för mig
> funkar med Win98 också.)

Fast jag vill inte installera något jag hittar på nätet så där utan
något direkt förtroende och jag hittar inte något i paketförråden
till Ubuntu. Å andra sidan är jag skeptisk till att det finns något
spyware som skulle slinka in på en linuxmaskin om du inte
installerar det eller något annat opålitligt program eller
åtminstone gör någon nedladdad fil körbar.

> [...]
> blockera popup-rutor också. (Det är en välsignad funktion. Det är så
> gott som aldrig något värdefullt i en popup-ruta som man vill läsa!)
>   Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter av ifall de får
> popup-rutor från Bravenet. Hittills vet jag bara om att du tycks få det.
> Välvilliga websiter och värdar bör ha lärt sig att man skall låta bli
> popups. Det irriterar bara folk - istället för en reklameffekt får man
> en skrämma-bort-effekt Från de flesta som verkar seriösa ser man sällan
> sådant. (Aftonbladet.se tror jag dock har popups. Men om de är seriösa

Det slog mig, som sagt, senare att de kan ha varit koden för
reklambannern i överkanten som på något vis gick fel.

/Kristoffer
-----
SKRIVA för sf, fantasy och skräck * Sveriges äldsta skrivarlista
grundad 1997 * skriva-request@xxxxxxxxxxxxx för abonnemangsskommandon