[SKRIVA] Eva G skriver om arvstvisten

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 14 Aug 2009 20:58:43 +0200

DN noterade 9/8:

"Enligt norska Dagbladet skriver sambon Eva Gabrielsson en bok om efterspelet
av hans död.
- Jag skriver inte om Stieg som person, men om allt som hände efter att han
dog. Boken kommer ut nästa år, säger hon till Dagbladet.
... Det har länge varit känt att Eva Gabrielsson skriver på en bok, men hon har
inte förrän nu velat avslöja vad den ska handla om."

Minst två andra böcker är, som jag tidigare nämnt, på gång om Stieg Larsson,
varav hans vän Kurdo Baksi är författare till en.
  Men Eva G:s bok torde bli den hetaste, skulle jag tippa. Den kan nog skapa en
hel del debatt. I sin artikel om upphovsrätt i Expressen 4/8 nämnde Jan Myrdal
(som menar att den s k skyddstiden efter en författares död bör kortas) hur
norrlandssläkten missbrukat Stiegs författarskap genom att ändra namn i
böckerna. Se:

www.expressen.se/Nyheter/1.1660840/ratt-men-fel

IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) Sänd bidrag till Fantastiknovelltävlingen 2010
(1000 kr i förstapris) senast 31/8 till fantastiknovell@xxxxxxxxxxx och
ahrvid@xxxxxxxxxxx .
With Windows Live, you can organize, edit, and share your photos.
http://www.microsoft.com/middleeast/windows/windowslive/products/photo-gallery-edit.aspx-----